ساز و کارها، چالش ها و مسائل پیش روی راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد و  استان یک گام به ایجاد صندوقی که تاکنون به دلیل نبود سرمایه گذار بخش خصوصی  راه اندازی نشده بود نزدیکتر شد.

صندوق پژوهش و فناوری  در کشور برای حمایت از پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان ایجاد شده است اما در استان کهگیلویه و بویراحمد بنا به دلایلی از جمله نبود سرمایه گذار بخش خصوصی تاکنون این صندوق راه اندازی نشده است و آنچنان که رئیس پارک علم و فناوری می گوید فقط امسال 20 میلیارد ریال تسهیلاتی که باید درصندوق استان پس انداز می شد ، به صندوق استان فارس منتقل شد و از آنجا به فناوران استان پرداخت خواهد شد.

همین موضوع مسئولان استانی را بر آن داشته که تلاش خود را به کار بگیرند تا هر چه سریعتر صندوق راه اندازی شود و فناوران و پژوهشگران استان نیز از مزایای صندوق بهره مند شوند و چند روزی است که خبرهایی از ایجاد این صندوق منتشر شده و جزئیات آن در کارگروه اقتصاد دانش بنیان  استان بررسی شد.

آنچنان که معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج می گوید در صندوقی که قرار است در استان راه اندازی شود دانشگاه یاسوج حداکثرتا سقف 20 درصد از سرمایه این صندوق را متقبل می شود.

دکتر عوض پور  ادامه می دهد: سایر دانشگاه هاو پارک علم و فناوری نیز می توانند در راه اندازی صندوق مشارکت کرده و یا صندوق جدیدی تشکیل دهند زیرا قانون هیچ محدودیتی برای تعداد صندوق های اینچینینی در استانها قائل نشده است.

اما رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد یادآوری می کند: در اساسنامه اولیه ایجاد این صندوق ها تاکید شده که حداکثر 49 درصد از سهام این صندوق ها در اختیار دولت و حداقل 51 درصد نیز در اختیار بخش خصوصی باشد و هر کدام از شرکت های خصوصی حداکثر می تواند 34 درصد سهم داشته باشد.

دکتر سید شمس الدین هاشمی ادامه می دهد: ساز و کارهایی که در اساسنامه پیش بینی شده برای جلوگیری از تغییرات  احتمالی در اساسنامه و پیشگیری از دور شدن صندوق ها از رسالت اصلی اس.

وی تاکید می کند: چون بخش خصوصی  حداقل 51 درصد سهام این صندوق را در اختیار دارد بهتر است که این سهام  متعلق به یک سرمایه گذار نباشد که بعدها در مسیر فعالیت این صندوق مشکلی ایجاد نشود و صندوقی که برای کمک به نخبگان و پژوهشگران و فناوران تشکیل شده کارکرد های اصلی خود را از دست ندهد.

اما دکتر پورانفرد مدیر مرکز رشد دانشگاه یاسوج بر این باور است اگر سهم دولت در این صندوق ها بالا باشد در آینده اگر بخش خصوصی قصد افزایش سرمایه داشته باشد معمولا دولت نمی تواند سرمایه اش را افزایش دهد و به همین دلیل صندوق با رکود مواجه می شود.

با این حال دکتر کریم پورعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید می کند باید نسبت سهم دولت و بخش خصوصی حتما درایجاد صندوق رعایت شود زیرا در استان صندوق هایی وجود دارند که به دلیل رعایت نکردن این اصول اولیه دچار آسیب شده اند و به جای تحقق اهداف اولیه به محلی برای فساد و رانت بدل شده اند.

وی  نیز بر این باور است باید در راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری از ابتدا همه سازو کارها پیش بینی شود و تجربیات موفق و ناموفق در این زمینه بررسی شوند.

ترس از عدم سود دهی ، یکی دیگر از مشکلاتی است  که باعث می شود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صندوق ها راغب نباشد که رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این صندوق ها در استانهایی  مانند یزد که اصولی فعالیت کرده اند با سود بالای 30 درصد در حال فعالیت هستند.

دکتر هاشمی بر این باور است اگر همه اصول در ایجاد صندوق رعایت شود صندوق می تواند هم به رشد فناوران و پژوهشگران کمک کند و هم برای سرمایه گذاران سود دهی داشته باشد.

اگرچه جمع بندی و تصمیم گیری درباره صندوق پژوهش و فناوری به جلسه دیگری موکول شد اما به همان اندازه که ایجاد صندوق اهمیت دارد کیفیت صندوقی که ایجادمی شود نیز مهم است.زیرا  کهگیلویه و بویراحمد استان کوچکی است و دست کم در شرایط فعلی ظرفیت راه اندازی چند صندوق در آن وجود ندارد و در نتیجه باید نخستین صندوق به گونه ای پایه گذاری شود که بتواند علاوه بر گره گشایی از مشکلات فناوران و نوآوران زمینه جذب و ترغیب بخش خصوصی به سمت سرمایه گذاری روی علم و دانش را نیز فراهم کند.