پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد که با بروز بیماری کرونا نقشی تعیین کننده و تاثیرگذار در ضدعفونی کردن اماکن عمومی، بیمارستان ها و مراکز حساس در سطح استان بویژه شهرهای یاسوج و گچساران داشته در زمینه کمک های مومنانه و تامین برخی اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده برای کادر بهداشت و درمان نیز سهیم بود.

این اقدام فناوران کهگیلویه و بویراحمد همزمان و همسو با اقدام  جمعی از دانشجویان نخبه و جهادگر کهگیلویه وبویراحمدی دانشگاه تهران انجام شد.

یکی از اقدامات مهم شرکت های دانش بنیان تولید مواد ضدعفونی کننده بود که به گفته سید شمس الدین هاشمی مدیر پارک علم و فناوری استان تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد از این محلول توسط شرکت الکتروطب آسیا تولید و تحویل مجموعه کادر بهداشت و درمان در سطح بیمارستان ها شده است.حدود ۲۰۰ عدد از تولیدات این شرکت فناور نیز امروز به این گروه جهادی دانشجویان و برای توزیع در میان افراد فقیر و مناطق حاشیه ای شهر اعطا شد.به گفته وی بخشی از این فعالیت با همکاری بسیج اساتید استان شکل گرفته است.

هاشمی تصریح کرد: این محلول به گونه ای طراحی و دقیق فرموله و در بهینه ترین حالت از پنج مورد ترکیبات ضدعفونی کننده که ۷۰ درصد آن را نیز محلول اتانول تشکیل داده، تولید شده است.

همچنین شرکت صنعت آوران رایان از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان در راستای انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود با روشی مدرن  به کمک مبارزان با کرونا در استان شتافت.

به گفته هاشمی این شرکت با استفاده از پهپادهای محلول پاش، بخشهای خارج از دسترس مانند نقاط مرتفع بخش بستری بیماران کرونایی و نقاط پرتردد مانند ورودی بیمارستان و اورژانس بیمارستان شهید جلیل را  ضد عفونی و گندزدایی کرد.

کمک های مردمی به الگوسازی فرهنگی  تبدیل شود

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز با تقدیر و قابل تحسین دانستن حرکت جهادگرایانه و خیرخواهانه دانشجویان و فناوران در راستای کمک و سهیم شدن انها در موج کمک های مومنانه جامعه تاکید کرد: این نوع کمک های مردمی و نقش آفرینی گروه های مختلف از جمله جامعه دانشگاهی و دانشجویی باید به عنوان یک رفتار نیکو وجامعه پسند تبدیل به الگوسازی فرهنگی و اجتماعی شود.

سید ضیاء هاشمی یادآور شد: دانشجویان و نخبگان جامعه که خود به عنوان سرمایه اجتماعی پویا و کارامد در سطح جامعه محسوب می شوند بدون شک با انجام این رفتارهای اجتماع محور و جامعه پسند و حرکت های خودجوش ارزش و اعتباری مضاعف نزد سایر گروه های مردمی می یابند.

این استاد جامعه شناس دانشگاه های تهران معتقد است: یاری رساندن به مردم و ترویج کمک های مومنانه و خیرخواهانه مصداق عینی امر به معروف است و باید این رفتارها و الگوسازی ها بیش از پیش مستند سازی و به آحاد جامعه اطلاع رسانی شود.

وی تصریح کرد: به لحاظ تحلیل های جامعه شناختی ترویج و تعمیم این گونه رفتارها و الگوهای فرهنگی و اجتماع محور خود پیش زمینه ای برای شکوفایی سایر مولفه ها و سرمایه های اجتماعی همچون تقویت همبستگی و انسجام ملی، عدالت اجتماعی ، حسن اطمینان و اعتماد متقابل ملت و دولت خواهد بود.

این استاد جامعه شناس تاکید کرد: باید مراقب بود که هنگام توزیع بسته های معیشتی و کمک های مومنانه و خیرخواهانه کمترین خدشه ای به عزت و کرامت افراد نیازمند نیز وارد نشود.

هاشمی می گوید: افراد خیر و سایر گروه های مردمی که بانی کار نیکو برای کمک به افراد نیازمند انتخاب شده اند هیچ منتی بر روی نیازمندان و دریافت کنندگان این کمک ها ندارند.

مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: رزق و روزی این افراد نیازمند دست خداوند متعال است و حتی افراد خیر و کسانی که توفیق ارایه خدمت و کمک به نیازمندان نصیبش شده باید شکرگذار این فرصت باشند.

هاشمی همچنین یادآور شد: در نحوه ارسال و توزیع بسته های معیشتی باید نهایت دقت وظرافت صورت گیرد و نگاه به نیازمندان بر پایه عدالت و کمک ها نیز به دست نیازمندان واقعی برسد.

این جامعه شناس معتقد است که علاوه بر ترویج و حرکت جامعه به سمت کارهای نیکوکارانه باید زمینه توانمندسازی افراد از قشرهای مختلف مردمی نیز فراهم شود.