سید سجاد مومنی‌تبار 3 سال است شرکت دانش بنیان آریونت را با حمایت پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج راه اندازی کرده، مؤمنی تبار مدیرعامل این شرکت، می‌گوید «روز اولی که شروع به این کار کردم به من گفتند نمی‌توانی در ایران این کار را انجام بدهی، ولی  من این کار را در یاسوج شروع کردم، جایی که حتی یکسری امکانات معمول و کلی را ندارد»، مؤمنی تبار در سال 97 عنوان فناور برتر استان را کسب کرد و تاکنون با تیم توانمند خود توانسته بخش زیادی از بازار داخل و چند کشور خارجی را در دست بگیرد.  

درباره راه اندازی شرکت گسترش کاربرد فناوری اریونت برای خوانندگان توضیح دهید؟ چگونه به فکر راه اندازی این شرکت افتادید؟ 

من برای آسایش زندگی خودم چنین کاری نکردم، چون قبل از این هم رفاه خوبی داشتم و در کشور اوکراین بیزینس و شغل خوبی داشتم، ولی با ۳۰۰ میلیون تومان پولی که از کار کردن در اوکراین بدست آوردم به ایران برگشتم و در استان کهگیلویه و بویراحمد پولم را سرمایه گذاری کردم و الان خوشحالم که توانستم برای ۲۱ نفر شغل ایجاد کنم. هدف من از ایجاد شرکت آریونت راه اندازی تکنولوژی جدید و اشتغال زایی در استان و به کارگیری جوانان جویای کار و مستعد و جلوگیری از برون رفت ارز بوده است.

برای اینکه این شرکت روی چرخه تولید قرار بگیرد و به قولاً راه بیفتد، از سد موانع و مشکلاتی زیادی عبور کردید؟ مختصراً توضیح بدهید که چگونه به این جایگاه رسیدید؟

خوب قاعدتاً معمولاً تولید با همیشه با مشکلاتی روبروهست. مشکل اصلی در اوایل کار عدم اعتماد به کالای ایرانی بود که خوشبختانه بعد از اینکه چندین سازمان از محصولات استفاده کردند حس امنیت بین جامعه مصرف کننده ایجاد شد.
روز اولی که شروع به این کار کردم به من گفتند نمی‌توانی در ایران این کار را انجام بدهی، چون کسانی که متخصص‌های این کار از ایران رفته ن، در این شرایطی که در کشور امکانات و تجهیزات لازم نبود من این کار را در یاسوج شروع کردم که حتی یکسری امکانات معمول و کلی را ندارد، و مثلاً ممکن است بخاطر یک پیچ ریز کار ما بخوابد. ولی این کار را شروع کردیم. یکبار در این کار شکست خوردم. الان چند تیم برای شرکت مشغول به کار هستند. کارگاه بزرگی در اختیار داریم. 21 نفر تمام وقت در شرکت مشغول به کار هستند. نیروهای ما همگی بومی هستند، تاکنون در دو کشور تأییدیه صادرات گرفته‌ایم.
امروزه تکنولوژی چیزی است که هیچ کسی ان را در اختیار ما نمی‌گذارد، ما در کاری که شروع کردیم، به سمت مهندسی معکوس نرفتیم بلکه به سمت طراحی رفته‌ایم.
رویای من این هست که ثابت کنم در ایران می‌توانیم یکسری کارهایی را انجام دهیم. گرچه فروش محصولات هم به راحتی نیست. ولی بطور کلی چشم انداز مشخصی برای شرکت داریم، برنامه کاری ما این است که تا چند سال آینده در 6 کشور همسایه این محصول را وارد کنیم و قرارداد ببندیم، و تا سال 4018 به عنوان شرکتی صاحب تکنولوژی در دنیا معرفی شویم.

در شرکت اریونت الان چه محصولاتی تولید می‌کنید؟ 

شرکت در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و مخابراتی فعالیت دارد، محصولات ما در زمینه افزایش پهنای باند و اینترنت سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بطور دقیق‌تر زمینه فعالیت ما در شرکت آریونت تولید تجهیزات مخابراتی بر بستر فیبر نوری ست. محصولات تولیدی عبارتند از: PDH,SDH,PCM,D-CWDM,E1Convertor,SFP هستند. برخی از محصولات داخلی کشور منحصراً توسط شرکت آریونت تولید می‌شود.

آیا توانسته‌اید در بازار هم جای برای خودتان باز کنید؟

بله ما در داخل کشور با بسیاری از ادارات و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی کار می‌کنیم و در حال رایزنی و ثبت قرارداد با چند کشور خارجی صاحب سبک هستیم.
نحوه همکاری مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با شما چگونه است؟ انتظار و توقع شما از مسئولان چیست؟ توقع خیلی زیادی نداریم. توقع شرکت آریونت از مسئولان این هست که از وارد کردن و عرضه محصولات مشابه بی کیفیت داخلی و خارجی جلوگیری و از مهندسان جوان و متخصصان استان حمایت کنند.
ما برای عرضه محصولات به سازمان‌های مختلف نامه می‌زنیم، ولی متاسفانه نسخه ایرانی با قیمت پایین‌تر را نمی‌خرند و محصول خارجی را می‌خرند. به نظر می‌آید باید فرهنگ سازی در خصوص خرید محصولات داخلی صورت بگیرد، و دولت و مردم از محصول ایرانی حمایت  کنند. متاسفانه همکاری مسئولان بسیار ضعیف و فقط در حد حرف هست.

از آقای دکتر هاشمی رئیس سازمان پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد بابت حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم.

منبع:کبنا