فناوری و نوآوری در سه سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد آنچنان رشد کرده است که به سختی می توان گذشته ای را تصور کرد که این استان از کمترین زیرساختها از جمله پارک علم و فناوری محروم بوده است.

به گزارش ایرنا، دستاوردهای علمی ، پژوهشی و فناورانه کهگیلویه و بویراحمد را باید در دو دوره پیش از ایجاد پارک علم و فناوری و پس از آن بررسی کرد.

شاید کهگیلویه و بویراحمد جز معدود استان های کشور است که اعتبارات پژوهشی اش تا پیش از ایجاد پارک علم و فناوری دست نخورده برگشت می خورد و هیچ کس هیچ ایده و برنامه ای برای جذب این اعتبارات و وارد کردن آن به چرخه تولید علم و دانش در استان نداشت. 
مساله اصلی در این میان محرومیت استان از پارک علم و فناوری بود. با اینکه ایجاد پارک در سال ۸۷ تصویب شده بود اما دلایلی زیادی باعث شده  بود یک دهه استان در حسرت داشتن پارک علم و فناوری بماند و برچسب "تنها استان بدون پارک" یادآور قرن ها محرومیتی بود که بر سر این استان سایه افکنده بود.

اما همه چیز در سال ۹۵  تغییر کرد و  سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان به نقطه عطفی در ایجاد پارک علم و فناوری تبدیل شد.   

سرگذشت آخرین پارک
اینکه چرا پروسه  ایجاد پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد طولانی شد نیز به برخی مشکلاتی بر می گردد که ان زمان وجود داشت.

رئیس سابق دانشگاه یاسوج که در آن مقطع مسئول پیگیری مسائل مربوط به پارک بود می گوید: بر اساس آیین نامه  ها بخشی  از  مراحل ایجاد پارکها باید در استانها پیگیری می شد.

این مراحل دو بخش اصلی داشت ، نخست پیدا کردن ساختمان حوزه ستادی مدیریتی پارک بود و بعد هم باید زمین خام یا با زیرساخت در داخل استان تامین می شد و در اختیار پارک و وزارت علوم قرار می گرفت.

محمود رضا رحیمی ادامه می دهد: بودجه ای برای این کار از طرف وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه پیش بینی نشده بود و باید از توان داخلی استان  استفاده می شد.برای بخشی که  به عهده استان بود، مشکلات زیادی وجود داشت مشکل اصلی به کمبود زمین در سطح شهرستان بویراحمد بر می گشت.

او می افزاید: اکثر اراضی اطراف شهریاسوج مالکیت شخصی دارند و مالکیت دولتی با  وسعت حداقل ۵ هکتار عملا در شهر یاسوج وجود نداشت ،به پیشنهاد استانداران وقت می بایست از اراضی منابع طبیعی استفاده می شد که این اراضی خصوصا در اطراف شهر و محدوده مورد تایید وزارت علوم معارض داشتند. مساله زمین باعث شد استان عقب بیفتد.
وی تغییر مدیریت پیگیری ایجاد پارک از استانداری به دانشگاه و از دانشگاه به استانداری را موضوع دیگری می داند که باعث عقب ماندن استان در ایجاد پارک شد.این رفت و برگشت در زمان استانداران مختلف تکرار شد و نبود یک مدیریت واحد و عدم استفاده از تجربیات قبلی  به مانعی در مسیر ایجاد پارک تبدیل شد.

نقطه عطف علمی در کهگیلویه و بویراحمد
با همه این موانع اما ایجاد پارک جز دغدغه های روسای دانشگاه ها و استانداران بود و همین هم باعث شد در سفر تیرماه سال ۹۵ هیات دولت به استان در حالی که ایجاد پارک جز مصوبات نهایی سفر نبود ، موسی خادمی استاندار وقت خارج از دستور جلسه و برخلاف عرف برنامه های اینچنینی موضوع ایجاد پارک را مطرح کند.نتیجه اینکه رئیس جمهوری با حیاتی خواندن موضوع روی ایجاد پارک تاکید کرد و در همان سفر اعتباری برای خرید ساختمان پارک مصوب شد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد  می گوید: سفر ریاست جمهوری به استان نقطه عطفی  در ایجاد پارک علم و فناوری بود ، تا پیش از این غیر از تامین زمین که همواره برای استان مشکل بود کمبود منابع استانداری و سازمان مدیریت برای تامین ساختمان حوزه ستادی به عنوان  بحث جانبی مطرح  بود ولی چون زمین آن به قطعیت  نمی رسید کسی دنبال گزینه ساختمان مدیریت نمی رفت.
سید شمس الدین هاشمی می افزاید: این اتفاق حاصل هماهنگی میان مجموعه دانشگاه ، استانداری و وزارت علوم بود و  بهترین همکاری در دوران پارک  شکل گرفت و خروجی هم این بود که پارک بودجه ای از ریاست جمهوری بگیرد و الزاماتی هم برای دستگاه ها تعیین شد که ساختمان و فضاهایی در اختیار استان قرار بدهند.

وی ادامه می دهد: پارک در سال ۹۶ در عمل مجوز فعالیت گرفت و در سال ۱۳۹۷ در ساختمان جدید بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
با اینکه استان در ایجاد پارک عقب ماندگی حدود ۲۰ ساله ای نسبت به کشور داشت اما عملکرد پارک در سه سالی که از فعالیت پارک می گذرد به گونه ای بوده است که حالا بتوان آینده ای درخشان را برای آخرین پارک کشور متصور بود. 
در واقع با ایجاد پارک علم و فناوری فعالیت های علمی، فناورانه و پژوهشی در استان سر و سامان گرفته است و رشد شکوفایی علمی استان در این زمان کم  همگان را به این باور رسانده که برای کمک به توسعه زیرساختهای مرتبط با پارک نباید هیچ فرصتی را از دست داد.

راه اندازی تا رونق
پارک علم و فناوری استان فعالیت خود را  اسفند  ماه سال ۹۷ با ۲ شرکت دانش بنیان و ۱۴ واحد فناور آغاز کرد و حالا ۹ شرکت دانش بنیان و ۴۴ واحد فناور در پارک و مراکز رشد استان مستقر هستند که ۶ شرکت در پارک استان ،۱۸ واحد فناور در مرکز رشد جامع  شهر یاسوج و ۱۶ واحد فناور در مرکز رشد گچساران مستقر است و تاکنون با استقرار ۲ واحد  فناور  و شرکت در مرکز رشد کهگیلویه  موافقت شده است.
 تعداد اشتغال مستقیم ایجاد شده توسط شرکتها و واحدهای پارکی استان ۳۰۴ نفر است.
مجموعه شرکت های پارکی در سال ۹۹ حدود ۱۲۰ میلیارد ریال فروش محصول داشتند که نسبت به سال ۹۷  رشد بیش از ۳ برابری را نشان می دهد.فضای فیزیکی و ساختمان های پارک در سال نخست فعالیت یک هزار و ۱۳۵ متر مربع بود که در حال حاضر ۱۰ هزار و ۴۳۵ متر مربع در اختیار پارک است.
کمتر از یک سال از آغاز فعالیت مرکز رشد دهدشت می گذرد و این مرکز بهمن ماه ۹۹ به صورت رسمی افتتاح شد.
کارخانه نوآوری نیز  قرار است در ساختمان آفتابگردان گچساران راه اندازی شود. این ساختمان اردیبهشت ماه سال ۹۹ با رای موافق شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور گچساران به پارک علم و فناوری استان واگذار شد.
مجتمع فناوری استان نیز در سوله ای در روستای سرآبتاوه در مجاورت شهر یاسوج راه اندازی می شود.

صندوق پژوهش و فناوری نیز با پیگیری های پارک علم و فناوری و با سرمایه گذاری شرکت های پارکی در حال راه اندازی است و همه اینها نشان می دهد ایجاد پارک تا چه اندازه در رونق علم و فناوری و فراهم کردن زیرساخت های مرتبط با آن موثر بوده است.

بی شک ایجاد پارک مهمترین دستاورد علمی و فناوری استان در دهه اخیر است زیرا تمامی اتفاقات خوب حوزه فناوری  پیرامون پارک رقم خورده است.