نمایشگاه دائمی و مجازی دستاوردهای پژوهشی، علمی و فناوری  کهگیلویه و بویراحمد گشایش یافت و در آیین بازگشایی این نمایشگاه فناوران استان از چالش ها و موانع پیش روی پژوهش و فناوری گفتند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان در آیینی که  به صورت مجازی و با میزبانی پارک علم و فناوری و با حضور معاون اقتصادی استاندار و معاونان پژوهشی  دانشگاه ها برگزار شد، علاوه بر افتتاح نمایشگاه سه بعدی مجازی، فناوران استان به بیان مشکلات خود پرداختند بخشی از مشکلات مانند کمبود و یا محدودیت فضا و یا نیاز به حمایت دستگاه های اجرایی میان تمامی شرکت های دانش بنیان و فناوران استان مشترک بود. برخی نیز مشکل مخصوص به خود را داشتند.

بخشنامه هایی که عمل نمی شود
مدیرعامل  شرکت آریونت که در مقیاس کوچکی فعالیت خود را آغاز کرده و حالا جزو شرکت های صاحب نام کشوری در حوزه تجهیزات مخابراتی است، از نادیده گرفته شدن بخشنامه و آیین نامه های مربوط به شرکت های دانش بنیان و مستقر در پارکهای علم و فناوری گلایه کرد.
سجاد مومنی گفت: شرکت آریونت در سال گذشته  پنج میلیارد تومان فروش داشته و برای ۲۵ نفر شغل پایدار ایجاد کرده، اما اداره امور مالیاتی  وتامین اجتماعی این شرکت را به نقطه ای رسانده اند که شرکت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مسئولان بیمه و مالیات می گویند مشکلات و حتی تعطیلی شرکتها به ما ربطی ندارد و حاضر به اعمال بخشودگی ها نیستند.

مومنی گفت: در چنین شرایطی تعطیلی شعبه کهگیلویه و بویراحمد و فعالیت در شعبه ترکیه برای ما بهترین گزینه است.

بی توجهی استان به ظرفیت داخلی
عرفان  کرمی پور که شرکتش در زمینه تولید محصولاتی صنعتی  فعالیت دارد نیز از عدم همکاری شرکت نفت با آنها گلایه داشت.
به گفته وی دستگاه تولیدی شرکتش هم در هزینه و هم در کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی است.
 احمدی از دیگر فناوران استان است که شرکتش به صورت مشترک با دانشگاه آزاد یاسوج در حال کار روی نهادهای زیستی کشاورزی  است با این حال بروکراسی سخت اداری او  و تیمش را از ادامه فعالیت دلسرد کرده است.

در تنگنای مکان فیزیکی 
میلاد جعفری نیز فناور دیگری است که شرکتش در فضایی بسیار کوچک و با پنج نفر در زمینه تولید اسباب بازیهای چوبی در دهدشت فعالیت می کند.
به گفته جعفری کمبود فضا برای توسعه کارگاه مهمترین مشکل این واحد فناور است زیرا محصولات شرکتش در کشور نیز بازار تضمین شده ای دارد و اگر شرایط توسعه کارگاه و رنگ آمیزی اسباب بازیها ایجاد شود، ارزش افزوده قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه به راحتی  این شرکت می تواند تا ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کند.
مردانی مدیرعامل شرکت رایان گچساران، تولید کننده پهپادهای کشاورزی نیز از اینکه مدیران استانی کارهایی را که این شرکت انجام می دهد، به خارج از استان واگذار می کنند گلایه کرد.
دکتر منفرد مدیرعامل قدیمی ترین شرکت دانش بنیان استان نیز از بی توجهی مسئولان به شرکتهای دانش بنیان گفت.

زنبورهایی که یک دفعه می میرند
دکتر منفرد یاداوری کرد که شرکتش در زمینه تولید زنبورهای مخملی گرده افشان فعالیت می کند و طرحشان جزو طرحهای کلان ملی است،اما به دلیل برخی مشکلات ساعتها و روزها تلاششان به سادگی از بین می رود.
وی گفت: مهمترین نیاز و زیرساخت این شرکت  برق است که سالهاست پیگیری برای نصب پایه برق برای آنها بی نتیجه مانده است و هر بار بر اثر نوسان برق ملکه ها و کلونی های زنبورها از بین می روند.
بخشایش نماینده مرکز رشد دهدشت نیز از اینکه تجهیزات سنگین شرکت را باید بین چهار طبقه جابجا کنند گلایه داشت.
وی همچنین گفت: ساعت کاری شرکتشان باید تابع ساعت اداری باشد و این شرایط  سد و مانع فعالیت است.

 وی از مسئولان خواست که شرایطی مهیا کنند که در واگذاری ساختمانی موسوم به خانه جوان که در حال حاضر هیچ کاربردی ندارد با پارک علم و فناوری همکاری کنند تا مشکلات آنها حل شود.

امید به فناوری

پس از بیان مشکلات، رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با ارایه گزارشی از مشکلات پارک گفت:  کمبود فضای فیزیکی و یا عدم همکاری دستگاه ها در واگذاری اماکنی که قبلا در مورد آنها توافق شده مهمترین مشکل پارک است.
دکتر هاشمی یادآوری کرد: در حال حاضر ۱۳ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت می کنند که اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده اند.
هاشمی گفت: میزان صادرات شرکتهای استان  ۷۰ هزار دلار بوده که رقم ناچیزی است با این حال به این حوزه امیدهای زیادی داریم.

اشتغال فناوری ارزشمند است
وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد عشیره ای و مردم ان روحیه سلحشوری دارند که این روحیه در هر حوزه ای ظرفیت ویژه ای ایجاد کرده است و امیدواریم این روحیه به کمک حوزه فناوری هم بیاید و باعث رشد آن شود.
به گفته هاشمی، اعتبار مورد نیاز برای ایجاد  هر شغل در حوزه فناوری ۲۰ درصد حوزه صنعت است و شغلی که ایجاد می شود نیز پایدار و تخصصی است به همین دلیل سرمایه گذاری روی این حوزه می تواند بخشی از مشکلات اولویت دار استان یعنی اشتغال را حل کند.
وی با بیان اینکه پژوهشگران و واحدهای فناور زیادی در استان فعالیت می کنند گفت: شرط شکوفایی آنها در شرایط فعلی این است که مدیران در عمل نه در شعار آنها را باور کنند و از ظرفیت آنها استفاده کنند که در این صورت مردم نیز می توانند لذت فناوری را در زندگی خود احساس کنند.

امیدواریم نمایشگاه به تقاضا برسد

وی ابراز امیدواری کرد در کنار نمایشگاه، تقاضا و عرضه نیز ایجاد شود و اکوسیستم به گونه ای بشود که سرمایه گذار و فناور بتوانند بدون واسطه دولت با هم ارتباط برقرار کنند تا زنجیره دانش پژوهش و فناوری در استان شکل گیرد.
رئیس پارک علم و فناوری تاکید کرد: در شرایط تحریم هرکجا تنگنایی باشد شرکتهای دانش بنیان فعالیت خود را ادامه می دهند و به دلیل چابکی و انعطاف پذیری ممکن است حوزه تخصصی خود را به سمتی ببرند که نیاز کشور است.

پژوهش پشتیبان تولید 

در ادامه این نشست مجازی،دکتر منتظر ظهوری معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج نیز به تشریح برنامه های هفته پژوهش پرداخت و گفت: شعار این هفته "پژوهش و فناوری پشتیبان تولید " است.
وی ادامه داد : هفته پژوهش استانی ۱۳ تا ۱۹ آذر ماه است که روز۱۴ آذر به عنوان پژوهش پشتیبان تولید، ۱۵ آذر مانع زدایی از تولید ، ۱۶ آذر علوم اجتماعی و علوم انسانی،۱۷ آذر اثربخش اجتماعی و ۱۸آذر به عنوان بزرگداشت پژوهشگران وفناوران نامگذاری شده است.
در ادامه این آیین مجازی، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به بررسی تک به تک مشکلات فناوران و پژوهشگران استان پرداخت و از آنها خواست که مشکلات خود را به صورت دقیق به استانداری انعکاس دهند. قرار است این نمایشگاه به صورت دائمی در سالهای آینده در کنار نمایشگاه های حضوری  برای کسانی که امکان بازدید حضوری ندارند و یا شرکتهایی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند شرایط دیده شدن فراهم کنند.

همچنین دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها نیز به صورت متمرکز بر روی سایت دانشگاه یاسوج و پارک علم و فناوری استان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.