کهگیلویه و بویراحمد استانی با استعدادهای ناب در زمینه های مختلف انسانی، فرهنگی و منابع غنی زیست محیطی، آب و خاک و معادن و جنگل ها مدت زیادی در تلاش است که روی ریل توسعه قرار بگیرد.

در این مسیر صاحبان صنایع، واحدهای تولیدی، ادارات و دستگاه های اجرایی بیشترین نقش را در پیشبرد اهداف توسعه ای استان داشته اند.


با وجود نیازهای مبرم استان به پیشرفت و توسعه که نیاز هر جامعه سالم و با نشاطی است، همواره چالش ها و مشکلاتی بر سر راه صاحبان صنایع، واحدهای تولیدی، ادارات و دستگاه های اجرایی استان وجود داشته که به دلایل مختلفی از جمله تحریم های ظالمانه، نبود نیروهای متخصص، عدم تعریف درست مسئله یا چالش، نداشتن راهکارهای لازم برای حل معضلات، بی جواب مانده اند.


برخی شاخص ها و آمارهای استانی در کهگیلویه و بویراحمد گواه بر این هستند که وضعیت توسعه و پیشرفت منطقه ای از سالیان گذشته تاکنون چندان مطلوب نبوده است.


راهکار مهمی که در قالب طرحی کشوری برای رفع نیازها و معضلات موجود استان ها بسترسازی شده طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) است که بر اساس این طرح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1401 مشکلات، نیازها و همچنین توانایی های فناوری هر استان شناسایی می شود و با نقش ایجاد ارتباط بین صنایع و دستگاه های دارای نیاز، زمینه سازی فعال کردن ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و فناورانه دانشگاه ها، مراکز رشد، مبتکرین، صاحبان ایده و شرکت های فناور برای پاسخ به نیازهای هر استان فراهم می شود.


روح‌اله رحیمی معاون پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد طرح «تانا» را تشریح کرده و گفت: در این طرح، اکوسیستم نوآوری متشکل از نقش آفرینان مختلف با تعامل و همکاری یکدیگر و از طریق توسعه و معرفی نوآوری ها دست به خلق ارزش اقتصادی و اجتماعی می زنند. دامنه نقش آفرینان متنوع است و می تواند شامل دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی، شرکت های نوپای فناور، شرکت های بزرگ تولیدی و خدماتی، نهادهای تأمین مالی نوآوری و سایر دستگاه های دولتی و عمومی باشد.


معاون پارک علم و فناوری استان اظهار کرد: ستاد اقتصاد دانش بنیان استان به ریاست استاندار محترم استان تشکیل می شود و طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) یکی از مأموریت ها و وظایف کلیدی این ستاد است.


رحیمی افزود: این طرح دارای 3 بخش است که در بخش اول نیازها و مسائل صاحبان صنایع، واحدهای تولیدی، ادارات و دستگاه های اجرایی جمع آوری و در سامانه ای با نام اختصاری «نان» ثبت می شود. لیست نیازمندی ها به شرکت های فناور و افراد دارای دانش اعلام می شود و واحدهای فناور و تیم های تحقیقاتی نیز در همین سامانه ایده های خود را به ثبت می رسانند.


رحیمی اظهار کرد: در بخش دوم، برگزاری رویداد و شبکه سازی را خواهیم داشت که طی یک روز انجام می گیرد و میان بخش عرضه (محققان و شرکت های دانش بنیان) و بخش تقاضا (صنعت و دستگاه های اجرایی) ارتباط ایجاد خواهد شد.


رحیمی اضافه کرد: در بخش جذاب رویداد، نشست ها و پنل های تخصصی، دیدارهای میان دو گروه عرضه و تقاضا، نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه شرکت های دانش بنیان و تیم های تحقیقاتی، اهدای جوایز و عقد تفاهم نامه میان بخش عرضه و تقاضا را خواهیم داشت.


رحیمی با اشاره به نقش پارک علم و فناوری استان گفت: پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد یک واسطه است تا در این طرح از طریق صاحبان ایده (هسته ها و واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، مراکز پژوهشی و موسسات تحقیقاتی)، یاری گرِ صاحبان مسئله از جمله دستگاه های اجرایی، صنایع بخش دولتی، صنایع بخش خصوصی، اتاق بازرگانی صنایع معاون و کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی باشد.


وی با بیان اینکه «این طرح یک برنامه مقطعی و کوتاه مدت نیست، بلکه هر ساله این طرح اجرا می شود» گفت: بر اساس برنامه زمانی طرح تانا در استان ها در سال 1401، چهاردهم دی ماه زمان برگزاری رویداد طرح تانا در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است.


رحیمی به بخش «پسارویداد» اشاره کرده و گفت: بخش پسارویداد نیز در این طرح پیش بینی شده، در این بخش نتایج قراردادها و تفاهم نامه ها پیگیری خواهند شد، همچنین اگر موانع و تعارض های احتمالی حقوقی و مالی بین دو طرف وجود داشته باشد، برطرف خواهد شد.