به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر محسن فرزین رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد امروز شنبه (12 شهریورماه 1401) با اسلام جاودان خرد مدیرکل محیط زیست استان دیدار کرده و گفت: ۷۰ شرکت واحد فناور و حدود ۱۷ واحد دانش بنیان در پارک های علم و فناوری استان مستقر هستند، در حوزه کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست نیز چند شرکت دانش بنیان را داریم، که طرح های خوبی در حوزه محیط زیست و همچنین پهبادها دارند.

*چند نکته درباره طرح تانا*

فرزین با اشاره به اجرای طرح تانا در کهگیلویه و بویراحمد و تبدیل شدن این طرح به قانون، گفت: این طرح یک بند قانونی است و آیین نامه دارد، تانا معادل توسعه اکوسیستم نوآوری استان است.

رئیس پارک علم و فناوری استان بصورتی اجمالی به تشریح این طرح پرداخته و گفت: هر واحد تولیدی یا دستگاهی مشکلات و مسائلی را دارند، در این طرحی که اجرای آن برای همه استان ها الزام آور است، مشکلات این دستگاه ها یا صنایع جمع آوری می شوند. بطور مثال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص «سرشماری های وحوش»، «تأمین آب»، «آتش سوزی های منابع طبیعی»، مسائل، چالش یا مشکلی وجود دارد، این مشکلات جمع آوری و اعلام می شوند، فراخوان زده می شود و ایده ها برای حل مشکلات نیز مطرح می شود، پس از آن طرح ها مورد داوری قرار می گیرند.

فرزین اظهار کرد: پس از آن نیز در بخش پسارویداد پشتیبانی ها از طرح های مورد نظر صورت می گیرد تا به سرانجام برسد.

فرزین با اشاره به ایراد برخی پژوهش های زمان‌بر گفت: یکی از نکات مثبت درباره طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان) این است که طرح در جهت تسریع عملیاتی شدن است و برای حل معضلات موجود روند طولانی مدت اداری و ... طی نمی شود.

*لزوم درنظرگرفتن بندقانونی بودجه توسعه شرکت های دانش بنیان توسط دستگاه های اجرایی*

رئیس پارک علم و فناوری استان همچنین به «بودجه توسعه فعالیت های دانش بنیان» اشاره کرده و گفت: بر اساس قانون، ۱۰ درصد تملک دارایی دستگاه های اجرایی باید در جهت توسعه فعالیت های دانش بنیان هزینه شود و در استان ما هنوز برای این موضوع کاری صورت نگرفته است.

فرزین با اشاره به اجرای این بند قانونی در دیگر استان ها گفت: در لرستان ۷۳ میلیارد در اختیار پارک علم و فناوری این استان قرار داده شده است.

*مشکلات کهگیلویه و بویراحمد باید در همین استان حل شوند*

وی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در استان گفت: اکثر فعالیت های شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری در حوزه های منابع طبیعی و محیط زیست است.

فرزین افزود: استان ما در حوزه هایی مثل آی تی با مشکل و معضلی مواجه نیست، اما به دلیل ابعاد وسیع منابع طبیعی استان، مشکلات استان ما در این حوزه بسیار زیاد است.

فرزین گفت: آفت بلوط خوار یکی از معضلاتی است که گریبانگیر استان ما است، استان های توسعه یافته ای مثل تهران با این مشکل مواجه نیستند، بنابراین برنامه ریزی های دقیق برای حل معضل بسیار سخت شده است.

وی گفت: این معضلات را باید در همین استان و با استفاده از متخصصانی که برنامه و راهکار پیشنهاد می دهند باید حل کرد.

فرزین به فعالیت ساخت و پشتیبانی پهباد یکی از واحدهای فناور استان اشاره کرده و گفت: پهبادها در زمینه های مختلفی مثل پایش مراتع و جنگل ها و همچنین امدادرسانی در مواقع بحرانی بسیار مقرون به صرفه تر و کارایی بیشتری دارند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان می تواند در بازدیدی که از این شرکت دارد، از این ظرفیت برای تجهیز محیط بانان خود استفاده کند.

*فعالیت های پژوهشی باید کاربردی و هدفدار باشند*

جاودان خرد مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: استان ما یک استان بکر برای برنامه های اجرایی و هدف دار است. پیشنهاد ما این است که پارک علم و فناوری محصولات خود را بصورت عملیاتی و هدفدار در معرض نمایش بگذارد تا از این موقعیت استفاده شود.

وی افزود: فعالیت های پژوهشی باید کاربردی و هدفدار باشند تا با مشکل هدررفت سرمایه و زمان پیش نیاید.

جاودان خرد گفت: پارک علم و فناوری استان یک مجموعه علمی است و ما نیز از این موضوعات استقبال می کنیم.

*مقرون به صرفه بودن پهبادها در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی*

یکی از کارشناسان محیط زیست نیز به ارزشمندی پهبادها در پایش و همچنین بحران آتش سوزی اشاره کرده و گفت: هر محیط بانی در استان ۴ هزار متر را محیط بانی می کند، در حالی که در شرایط توپوگرافی خاص استان کهگیلویه و بویراحمد هر ۲۰۰ متری باید یک محیط بانی حضور داشته باشد و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد، پهبادها می توانند در زمینه پایش کمک کار محیط بانان باشند.

وی با اشاره به خطر افتادن جان یکی از داوطلبان مهار آتش در آتش سوزی های جنگل ها به دلیل نبود آب، اشاره کرده و گفت: یکی از داوطلبان مهار آتش در جریان آتش سوزی ها، به دلیل نبود آب آشامیدنی با مشکل بحرانی و تا حد خطر مرگ مواجه شد.

وی گفت: برای نجات جان این فرد، هلی کوپتر حامل آب معدنی با هزینه های چند ده میلیونی به کمک او رفت، اما باز هم این نگرانی وجود داشت که بسته های آب سالم نرسیده باشد.