به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان، صبح امروز یکشنبه (24 مهرماه 1401) آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه یاسوج، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان، رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یاسوج برگزار شد.
رئیس پیشین پارک علم و فناوری استان در آیین تکریم خود به سخنرانی پرداخته و گفت: سال ۸۵ پارک علم و فناوری برای استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد  و سال 96 مسوولیت اجرایی به من واگذار شد. . وی گفت: زمانی ما فقط برای به رسمیت شناختن پارک تلاش می کردیم، ولی خوشحالیم که در برهه کنونی پارک مطالبات بیشتری برای ایجاد زیرساخت های خود پیدا کرده است.
وی با اظهار اینکه «برای فراهم آوردن زیرساخت ها سعی کردیم از ظرفیت های خاموش دولت استفاده کنیم»، گفت: پارک بودجه ای نداشت و ما بدون هیچ هزینه و اعتباری، با مشارکت دستگاه های اجرایی ساختمان های بلااستفاده را برای استقرار شرکت های تحت نظر پارک احیا کردیم.
وی افزود: تعدادی شرکت مستعد دانش بنیان شدن داریم که امیدواریم سخنان مقام معظم رهبری اجرا شود و دانش بنیان های ما در استان دوبرابر شوند.
در این آیین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز به سخنرانی پرداخته و از هاشمی رئیس پیشین پارک علم و فناوری استان به عنوان اولین رئیس این پارک تقدیر و تشکر کرد.
علی خیرالدین به مشکلات پارک های علم و فناوری در سطح کشور اشاره کرده و گفت: کمبود اراضی و زیرساخت ها یکی از مشکلات پارک های علم و فناوری است، این انتظار وجود دارد که مسوولان این استان در ایجاد زیرساخت و تأمین اراضی تلاش کنند تا این معضل رفع شود.
خیرالدین بیان کرد: در این استان فقط دو مرکز رشد وجود دارد و انتظار داریم استاندار کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مسوولان برای راه اندازی مراکز رشد در دیگر شهرستان های استان تلاش کنند.
معاون وزیر علوم اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در پارک های علم و فناوری کمبود نیروی متخصص است، تعداد 20 نیروی متخصص پارک استان کهگیلویه و بویراحمد پاسخگوی اهداف مورد نظر ما در مسیر فناوری و نوآوری نیست.
وی اظهار کرد: خبر خوب برای پارک های علم و فناوری که از همین‌جا اعلام می کنم یکی از مصوبات در آیین نامه قانون حمایت از «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» وزارت علوم است که بر اساس آن در سال جاری، بکارگیری 300 نیروی متخصص در حوزه فناوری را خواهیم داشت که تعدادی از این نیروها برای پارک های علم و فناوری خواهد بود.
وی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، دارو و غذا، امنیت غذایی فعالیت های دانش بنیان وجود دارد، انتظار هست دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی و به کمک شهرک های صنعتی شهرک فناوری ایجاد شود. 
فخرالدین افزود: در صورتی که دانشگاه یاسوج به سمت ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاهی برود و تا چندین سال بعد مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه را بتواند از وزارت علوم اخذ کند گامی بزرگ در مسیر توسعه فناوری برداشته است.
وی گفت: یکی از مشکلات واحدهای فناور عدم وجود فضای استقرار است که فعالیت آنها را تحت الشعاع قرار می دهد، یکی دیگر از مشکلات واحدهای فناور نقدینگی و حمایت مالی است.
معاون وزیر علوم میزان اعتبار صندوق پژوهش و فناوری استان را بسیار کم و غیرقابل قبول دانسته و گفت: توصیه می کنیم مسوولان استانی صندوق پژوهش و فناوری را تقویت کنند، 3 میلیارد تومان بودجه ای که در صندوق استان وجود دارد، کمترین اعتبار در بین صندوق های کشوری است و فقط برای حمایت از یک شرکت دانش بنیان کافی است. ما در شهرها و استان های دیگر اعتبارات 30، 50 و حتی 100 ‌میلیارد تومان را داریم.
خیرالدین افزود: ماده 34 ضوابط اجرایی بودجه 1401 استان ها را مکلف کرده که 10 درصد تملک دارایی استان را در طرح های دانش بنیان هزینه کنند.
خیرالدین گفت: صدور مجوزها یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان است، این شرکت ها محصولی را تولید می کنند ولی سالها باید منتظر بمانند تا مجوز فروش محصول خود را اخذ کنند، رئیس پارک علم و فناوری با ایجاد تعاملات باید روند اخذ مجوزها را آسان تر کند.
وی با بیان اینکه «یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان عدم حمایت دستگاه ها و نهادهای استانی از فروش محصولات است»، گفت: محصولات مورد نیاز دستگاه های اجرایی تولید می شود ولی دستگاه ها باز هم از این شرکت ها خرید نمی کنند و همواره اقتصاد سنتی در برابر اقتصاد دانش بنیان مقاومت می کند و اجازه رشد به شرکت های دانش بنیان را نمی دهد.
معاون وزیر علوم  با بیان اینکه «در سالهای گذشته اگر استاد دانشگاه شرکتی را ایجاد می کرد زیر سوال می رفت، ولی در سالهای اخیر رویکرد تغییر کرده است» گفت: 60 پایه تشویقی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه درنظر گرفته شد که 25 پایه مربوط به فناوری است، اگر اعضای هیئت علمی به حوزه دانش بنیان و فناوری ورود کنند می توانند 25 پایه تشویقی بگیرند،
رئیس جدید پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن خیر مقدم به معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و سایر میهمانان جلسه گفت: حدود 120 روز در این سمت حضور دارم، پیش از قبول مسئولیت برنامه ای راهبردی را به پارک علم و فناوری استان ارائه کردم که طی این چند ماه به این برنامه 4 ساله مباحث جدیدتری افزوده ایم.
محسن فرزین با بیان اینکه «در برنامه راهبردی پارک توجه اصلی و اساسی بر پتانسیل های استانی است» اظهار کرد: نزدیک به سه دهه هزینه های میلیاردی به عرصه صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تزریق شده، ولی علارغم این هزینه ها، بر روی پتانسیل ها تمرکز نشد و همین عامل عدم توسعه شده است.
فرزین گفت: در برنامه راهبردی، فعالیت های آینده ما با تمرکز بر پتانسیل های استانی از جمله گردشگری، آب، کشاورزی، انرژی، گیاهان دارویی و دیگر ظرفیت های استانی انجام خواهد گرفت.
وی بیان کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نام گذاری شد و قاعدتاً بیش از سایر نهادها و دستگاه ها وظیفه سنگینی به پارک های علم و فناوری محول شد.
رئیس پارک علم و فناوری استان اضافه کرد: رسالت اصلی پارک علم و فناوری ایجاد بستری برای شکوفایی، شناسایی و پرورش استعدادهای نابی است که در کشور و استان وجود دارد.
فرزین اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان به عنوان آخرین پارک در کشور رسالت سنگینی بر دوش دارد، مسیری که آقای دکتر هاشمی شروع کردند، انتظار هست که ادامه پیدا کند تا به مقصود برسیم.
فرزین گفت: در اکوسیستم و زیست بوم فناوری استان هر نهادی وظیفه ای دارد، اگر یکی ضعیف عمل کند قطعا این ضعف کل اکوسیستم را متأثر خواهد کرد، لازم هست که نهادها و دستگاه های استانی از جمله استانداری، نقش حائز اهمیت خود را در پیشبرد کار حوزه فناوری ایفا کنند.
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها از وزیر علوم آقای زلفی گل، معاون وزیر علوم آقای خیرالدین، رؤسای دانشگاه، اساتید دانشگاه، نمایندگان حوزه استان و دیگر مسوولان استانی تقدیر و تشکر کرد.