معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ۱۱هزار و ۴۰۰ واحد فناور در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد داریم که طی یک سال گذشته ۳۵ هزار نفر اشتغال دانش بنیان ایجاد کرده ایم و در کل کشور حدود ۲۰۰هزار نفر است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد علی خیرالدین در نشست مشترک پارک علم و فناوری با روسای دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه یاسوج افزود: در زمینه ی تولید علم رتبه اول منطقه و رتبه ۱۵ دنیا را داریم، اما در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۲۱ را داشتیم، در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ رسیدیم و طی یک سال 7 رتبه صعود کردیم و اکنون رتبه ۵۳ را داریم.

وی اظهار کرد: در مجموع هفت هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد دو هزار و ۲۳ شرکت مربوط به پارک‌های علم و فناوری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان بوده است.

خیرالدین تصریح کرد: امسال در کنکور بخش ریاضی و فیزیک زیر ۱۰ درصد متقاضی داشت در حالی که رشته های علوم پزشکی و تجربی بیش از ۴۰ درصد متقاضی داشتند که باید فکری اساسی برای این کار شود.

وی با اشاره به طرح دستیار فناوری جهت ارتباط بین دانشگاه و صنعت ادامه داد: در این طرح دانشجویان به مدت ۶ ماه به شرکت های دانش بنیان فرستاده می شوند که به دانشجویان مقطع کارشناسی یک میلیون تومان، دانشجویان رشته کارشناسی ارشد دو میلیون تومان و دانشجویان دکترا سه میلیون تومان پرداخت می شود و تا کنون در مرحله اول ۳۱۰ میلیون تومان در این راستا به پارکهای علم و فناوری پرداخت شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم عنوان کرد: این طرح باعث آشنایی دانشجویان در حال تحصیل با صنعت و فناوری می شود و حتی منجر به جذب و بکارگیری دانشجویان در شرکت های دانش بنیان خواهد شد.

خیرالدین با اشاره به طرح گرنت فناوری تاکید کرد: از رساله ها و پایان نامه های در حوزه فناوری از ۲۰ تا ۹۰ میلیون تومان کمک می کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون پنج هزار نیاز علمی کشور در سامانه نان( سامانه نظام ایده ها و نیازها) ثبت شده و همچنین سه هزار ایده مطرح شده است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: ضعف کشور در زمینه نوآوری در بحث نهاد یا قوانین و لوایح است که رتبه ۱۲۴ را داشتیم و با قانون جدید جهش تولید دانش بنیان و آیین نامه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی کارهای خوبی انجام می شود و این رتبه بهتر خواهد شد.

خیرالدین بیان کرد: تعامل پارک علم و فناوری با دانشگاه‌ها یکی از اقداماتی است که در راستای توسعه فناوری و نوآوری ها انجام شود چراکه تنها ۱۰ درصد اساتید دانشگاه‌ها وارد حوزه فناوری شده اند.