آیین انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ،پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد،پارک علم و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور و نظام مهندسی کشاورزی استان با حضور سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور، رئیس پارک علم‌ و فناوری استان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

برپایه این گزارش ایجاد زیست بوم فناوری و نواوری در حوزه کشاورزی استان از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه ارزشمنداست.

 دکتر مجید ولدان سرپرست پارک علم و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این آئین اظهار داشت: حل چالش های کشور در حوزه کشاورزی به امنیت غذایی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی سهم بخش کشاورزی در مراکز رشد را اندک دانست و افزود: بر اساس یک کار مطالعاتی مشخص شد که پارک های علم و فناوری عمدتا کمتر شرکت های کشاورزی را پذیرش می کنند.

دکتر ولدان ریسک در بخش کشاورزی،عدم آموزش صحیح دانشجویان و اساتید بخش کشاورزی در حوزه تجاری سازی ایده ها،ارزش افزوده پایین فعالیت در شرکت های کشاورزی،تامین سخت زیر ساخت های کشاورزی و عدم پذیرش تکنولوژی های نو در میان بهره برداران کشاورزی را از مهمترین عوامل پذیرش اندک شرکت های کشاورزی در پارک های علم و فناوری دانست.

مدیر پارک علم و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور اذعان داشت: با توجه به رشد شاخص‌های علمی در تولید علم،کشور ما رتبه خوبی در دنیا داریم، اما فاصله زیادی بین شاخص تولید علم و شاخص تولید فناوری وجود دارد .وی اظهار داشت: نظام نوآوری نداریم و یکی از اقدامات مهم نظام نوآوری این است که بازیگران این نظام یکدیگر را بشناسند. دکتر ولدان اضافه کرد: تاکنون علوم نافع  در اولویت نبوده است و به رشته هایی با درجه اهمیت کمتر بهای بیشتری داده شده است.

وی در ادامه افزود: بحرانی که اکنون با آن مواجهیم فارغ‌التحصیلان مستعد و جویای کار است. آنها ایده‌های نو و عالی دارند که مملکت به شدت به آنها نیاز دارد؛ اما این پارک‌ها را نمی‌شناسند. باید آموزش ببینند. هسته فناوری و واحد فناوری شرکت دانش بنیان و... این الفاظ فقط سر زبان‌هاست و خیلی‌هانمی دانند چه کارایی هایی دارد  و علی‌رغم سال‌ها نشست و برخاست در کشور ، فرهنگ پارک‌ها هنوز به خوبی جانیفتاده است. دکتر ولدان تغییر رویکرد از نوآوری بسته به نوآوری باز و را یک مساله مهم دانست

 در ادامه این نشست  دکتر محسن فرزین رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به تاریخچه شکل گیری پارک عنوان کرد: شکوفایی استعدادها، پرورش و معرفی آنها به جامعه از مهم‌ترین دغدغه‌های ما است.

وی گفت:پتانسیل واقعی استان ما طبیعت استان است اما فقط در حد شعار استان چهار فصلیم و از ظرفیت ها غافلیم. دکتر فرزین اظهار داشت:یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در سه دهه گذشته این است که بودجه‌های کلان در حوزه صنعت تزریق می‌شود، اما به پتانسیل‌های استان توجه نمی‌شود. کشاورزی، گردشگری، طبیعت، داروهای گیاهی و پرورش داروهای گیاهی و خوراکی از جمله پتانسیل‌های استان است که به آنها توجه خاصی نشده است.

در پایان این نشست،تفاهم نامه چند جانبه همکاری امضا شد.