نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با شرکت ۶۶ غرفه شامل واحد‌های فناور، خلاق، دانش بنیان، دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی در محل مصلی یاسوج به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه همزمان با سراسر کشور در ۱۴ آذرماه افتتاح و تا ۱۶ آذرماه برپا و هر روزه مورد بازدید‌های زیادی از سوی عموم مردم قرار گرفته است.

از جذابیت‌های این نمایشگاه پس از تعطیلی و وقفه کرونایی، حضور گرم و پرشور دانش‌آموزان و دانشگاهیان و بازدید از غرفه‌های واحد‌های فناور است.

حضور یک فناور ۱۲ ساله در این نمایشگاه مورد توجه عموم و رسانه‌های محلی قرار گرفته که این امر به ترویج پژوهش و فناوری در میان نوجوانان و دانش‌آموزان و فعالیت در این حوزه کمک شایانی می‌کند.

روز اول نمایشگاه با موضوع «پژوهش و فناوری، ارتباط صنعت و دانشگاه و فن بازار»، سه نشست تخصصی با حضور علاقه‌مندان و متخصصان برگزار شد و آیین رونمایی از یک محصول دانش بنیان نیز برگزار شد.

روز دوم نمایشگاه با موضوع «پژوهش و فناوری و تولید دانش بنیان و جذب سرمایه»، دو نشست تخصصی و کارگاه اصول جذب سرمایه‌گذار و برگزار شد.

در نشست «نقش رسانه‌ها در توسعه و ترویج فعالیت‌های فناور و دانش بنیان»، به رفع چالش‌ها و ایجاد ارتباطات بیشتر میان این دو حوزه و گسترش فرهنگ فناوری با توجه به پتانسیل‌های بومی و محلی تأکید شد.

روز سوم نمایشگاه با موضوع «پژوهش و فناوری، حامیان پژوهش» چند کارگاه و نشست تخصصی و جلسات مشاوره فروش و بازاریابی با حضور کارشناسان برگزار خواهد شد.

معاون پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص تفاوت نمایشگاه امسال و سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته عمدتاً دستاورد‌های پژوهشی به نمایش گذاشته می‌شود ولی در نمایشگاه امسال مشارکت بیشتر فناوران دیده می‌شود، هدف این است که بیشتر به سمت نتیجه نهایی پژوهش که یک محصول یا خدمت فناورانه است برویم تا یک گام هر چند کوچک در فرهنگ‌سازی فناوری و نوآوری در استان برداشته شود.

روح اله رحیمی اظهار کرد: در کنار نمایشگاه، کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی را نیز برگزار می‌کنیم که در بحث ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری کمک می‌کند و این کارگاه‌ها به شکلی دیده شده‌اند که هم برای مردم عادی و هم نخبگان و دانشگاهی‌ها سودمند باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود منابع طبیعی، خدادادی و پتانسیل‌های گردشگری و از طرفی افزایش آسیب‌های اجتماعی در این استان نیازمند صنایعی است که در حوزه‌های علوم اجتماعی، صنایع نرم و خلاق فعالیت داشته باشند.
مشاور رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فناوری در خصوص فعالیت صنایع نرم و خلاق گفت: در پارک علم و فناوری استان به تجاری‌سازی علوم انسانی توجه بیشتری شده، کارگروه تخصصی تشکیل دادیم، زیرساخت‌ها وجود دارد و به دنبال شناسایی افرادی هستیم که مستعد ایجاد شرکت علوم انسانی و اجتماعی باشند.

حسین خلیلی اظهار کرد: دو شرکت خلاق در استان داریم، شکوفاخلاق کارو در حوزه صنایع خلاق کمک آموزشی کار می‌کند، دیگری شرکت سگال‌اندیشه‌ایده‌اندیشان که در حوزه صنایع دستی کار می‌کند، همچنین ۷ شرکت هنری دیگر نیز فعالیت دارند که هنوز گواهی خلاق را اخذ نکرده و پیگیر موضوع هستند.

حضور رسانه‌ها در نمایشگاه یکی از موهباتی است که به ترویج بیشتر فرهنگ فناوری در جامعه کمک می‌کند، از طرفی مشکلات و موانع توسعه‌ای فناوران با حضور رسانه‌ها بیشتر دیده شد. عمده مشکلاتی که شرکت‌های فناور، دانش بنیان و خلاق در گفت و گو با رسانه‌ها به آن اشاره کردند، نبود مکان و جای مناسب برای فعالیت بود. در همین خصوص مدیرعامل شرکت نوع‌آوران فیدار زاگرس گفت: بسیاری از فناوران ما در گچساران با مشکل فضا مواجه هستندو ساختمان تپه افتابگردان در حال تجهیز است که این تجهیز شدن در کنار همت ستودنی پارک علم و فناوری، عزم مسوولان استانی بخصوص استاندار را می‌طلبد.
یکی دیگر از معضلات، عدم استقبال مسوولان از محصولات فناوران است، مدیرعامل شرکت دانش بنیان آکادمی پهپاد گچساران در این خصوص گفت: معضلی که اکثر فناوران با آن مواجه هستند بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به محصولات شرکت‌ها است، با وجود اینکه این محصولات اعم از پهپاد‌های این شرکت و محصولاتی مثل تولید دستگاه‌های آبیاری هوشمند، تجهیزات مخابراتی و... به بهترین نحو در شرکت‌های فناور استان تولید می‌شوند ولی دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند عمده مشتری ما باشند، این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

افشین مردانی در خصوص محصول خود گفت: ما وقتی با دستگاه‌های اجرایی وارد گفت و گو می‌شویم به آن‌ها می‌گوییم پهپاد در حال حاضر برای موارد مختلف کاری به کمک شما می‌آید، در حالی که بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا از پهپاد‌ها برای انجام خدمات مختلف استفاده می‌کنند، قطعاً ۱۰ سال آینده استفاده از پهپاد‌ها برای دستگاه‌های دولتی کشور ما تبدیل به الزام می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه برگزاری نمایشگاه گفت: به نمایش گذاشتن محصولات دانش بنیان و شرکت‌های فناور، نشان دادن اقتدار در حوزه پژوهش و فناوری و به نوعی ارتباط برقرار کردن با جامعه و مردم عادی است و مردم با مشاهده این محصولات، ارتباط بیشتری با این حوزه پیدا می‌کنند.

محسن فرزین گفت: به نظر شاید تأثیر مراکز دانش بنیان و کار‌های پژوهشی خیلی محسوس نباشد اما وقتی پژوهش به فناوری و فناوری به نوآوری برسد و در اختیار مردم قرار بگیرد، آنگاه به اهمیت علم و پژوهش در سطح جامعه بیشتر پی خواهیم برد.
در روز آخر نمایشگاه و اختتامیه استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دستاورد‌های پژوهشی شرکت‌کنندگان بازدید کرد.

علی احمدزاده در حاشیه این بازدید گفت: دانشگاه‌های استان باید فضا را برای تولید دانش بیان فراهم سازند تا نخبگان بتواند با آرامش خاطر نسبت به تولید و بهره‌برداری از طرح‌های خود اقدام کنند.

احمدزاده اظهار داشت: پژوهش و فناوری مسیر اصلی و زیربنای توسعه است که باید زیرساخت‌های پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و فناوری این استان تقویت شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، هفته پژوهش را فرصت مناسبی برای به نمایش گذاشتن‌ایده‌های دانش بنیان، دستاورد‌های پژوهشگران و محققین دانست و تصریح کرد: آسیب‌شناسی و شناخت مشکلات حوزه پژوهش استان مورد توجه جدی قرار بگیرد.

احمدزاده بر شناسایی محققان و پژوهشگران، مدیریت‌ها و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی و بهره‌گیری از‌ایده‌های پژوهشگران تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های دانش بنیان، پژوهشی و فناوری پایه علمی دارند و سرآغاز و مسیری برای توسعه است و باید همه جانبه مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: نمایشگاه هفته پژوهش استان به لحاظ کمی و کیفی از شرایط خوبی برخوردار است و بیانگر استعداد‌ها، خلاقیت و توانایی علمی نخبگان استان است.