اولین نشست تخصصی فناوران مستقر در پارک علم و فناوری استان برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد اولین نشست تخصصی فناوران مستقر در پارک علم و فناوری استان در سالن شهید چمران دانشکده علوم دانشگاه یاسوج برگزار شد. بر پایه این گزارش، در این نشست که در بخش‌های مختلف برگزار شد، معاونت فناوری و نوآوری، مراکز رشد و  صندوق پژوهش و فناوری به ارائه گزارش و تشریح عملکرد  و برنامه های خود پرداختند.

دکتر روح الله رحیمی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری که در بخش نخست این نشست سخن می‌گفت، ضمن تشریح اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته، از آینده نیز سخن گفت.

 وی اقدامات ساختاری و تحولات توسعه سازمانی، ارتقاء و بهینه‌سازی فرآیند پذیرش واحدهای فناور در پارک و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در موضوعات مختلف در حوزه فناوری را از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته دانست.

 معاون فناوری و نوآوری از افزایش دو برابری واحدهای فناور خبر داد و اظهار داشت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان نیز از 9 واحد به 14 واحد افزایش یافته است. دکتر رحیمی به برگزاری بیش‌از 50 رویداد ترویجی و آموزشی و تشکیل 7 کارگزار تخصصی نیز اشاره کرد. وی با اشاره به اجرای طرح موفق دستیار فناوری و کسب جایگاه اول در کشور به ‌لحاظ شاخص‌های مختلف اذعان داشت: تدوین و ارائه طرح جشنواره فناوری و نوآوری طبیعت ایران باعث شد این طرح در بین تمامی طرح‌های ارائه ‌شده وزارت علوم مورد تشویق و تحسین قرار گیرد. وی هم‌چنین از کسب رتبه 1 غرفه ‌ی پارک علم و فناوری در نمایشگاه مدیریت بحران تهران خبر داد.

مدیر امور مؤسسات، بازاریابی و تجاری سازی پارک نیز در ادامه به تشریح آیین‌نامه ارزیابی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان پرداخت. حسین خلیلی اهمیت این آیین‌نامه را بسیار اساسی دانست و اظهار داشت: از این‌پس معیار تعیین وضعیت و هرگونه حمایت در خصوص شرکت‌ها و واحدهای فناور، آیین‌نامه ارزیابی خواهد بود. وی افزود: این آیین‌نامه برای اولین بار است که تدوین می‌شود و به فناوران کمک می‌کند جایگاه واقعی خود نسبت‌ به سایرین را تشخیص داده و به نقاط ضعف و قوت عملکرد خویش پی ببرند. تشریح برگزاری رویداد تانا نیز از دیگر بخش های سخنان خلیلی بود. وی اظهار داشت، طرح تانا با هدف توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تدوین شده و مراحل پیش رویداد این طرح از شهریورماه سال گذشته در پارک استان کلید خورد که با برگزاری جلسات کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف فناوری، بیش از 220 نیاز از نهادها و دستگاه های اجرایی استان احصا شد. مدیر موسسات، بازاریابی و تجاری سازی پارک در ادامه افزود، روند داوری 120 ایده دریافتی طرح تانا توسط کمیته داوری پارک صورت گرفته و در نتیجه 14 ایده به مرحله پایانی جهت ارائه در رویداد تانا راه یافتند که بیست و چهارم اردیبهشت ماه در مرکز نوآوری و کارآفرینی آزادگان برگزار می شود.

 مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نیز در این برنامه به ارائه برنامه‌های این صندوق پرداخت. حسین سامان پور در ارائه برنامه های صندوق گفت: اعطای تسهیلات به فناوران، شرکت‌های خلاق و دانش بنیان در قالب‌های مختلف نمونه‌سازی قبل‌از تولید صنعتی، تولید صنعتی و سرمایه در گردش از جمله خدمات این صندوق تا کنون بوده‌است. وی با اشاره به صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دانش بنیان جهت حضور در مناقصات و مزایدات با شرایط مناسب‌تر از شبکه بانکی کشور افزود: در آینده‌ای نزدیک با افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری به‌عنوان سرمایه‌گذار قادر به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان خواهیم بود. وی همچنین از هم سرمایه‌گذاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طرح‌ها ی دانش بنیان خبر داد. حسین سامان‌پور، توانمندسازی شرکت‌ها را یکی از اهداف این صندوق دانست و اظهار داشت: این صندوق می‌تواند به‌عنوان یکی از کارگزاران معاونت علمی برای کمک به دانش بنیان شدن شرکت‌ها اقدام کند.

ارائه گزارش سه مرکز رشد یاسوج، گچساران و دهدشت نیز ازجمله دیگر برنامه‌های این نشست بود. دکتر چاره گانی مدیر مرکز رشد یاسوج، دکتر حسینی مدیر مرکز رشد گچساران و مهندس جمالی مدیر مرکز رشد دهدشت به ارائه‌ی برنامه‌ها و گزارش عملکرد مراکز رشد پرداختند. چند تن از فناوران مستقر در پارک علم و فناوری استان نیز به بیان مشکلات و ارائه راهکارهای لازم پرداختند.