به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان، آیین افتتاح اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی استان هم‌زمان با رویداد تانا برگزار شد.

 در این آیین که در حضور سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و مدیرکل دفتر پشتیبانی معاونت فناوری و نوآوری برگزار شد، مدیران شرکت‌های دانش بنیان و مدیران دستگاه اجرایی نیز حضور داشتند.

تدوین آیین‌نامه کشوری طرح تانا در پارک علم و فناوری استان

 رئیس پارک علم و فناوری استان در ابتدای این آیین ضمن خیرمقدم به حاضران اظهار داشت: این مرکز به نام آزادگان مزین شده‌است که نشان از رشادت ها و آزادگی مردمان این دیار دارد. دکتر محسن فرزین گفت: این  مکان در تملک استانداری است و با حمایت مجموعه استانداری به‌صورت امانی در اختیار پارک قرار داده‌شده است.

 وی با اشاره به برنامه‌ریزی فشرده و مطلوب جهت اتمام این پروژه اظهار داشت: با توجه به بودجه اختصاص‌داده‌شده، مبلغ قابل‌توجهی هزینه شد و در کم‌تر از ده ماه از پیشرفت فیزیکی 45 درصد، این پروژه به اتمام رسید.

 دکتر فرزین ضمن برشمردن ظرفیت‌های ویژه مرکز نوآوری افزود: این مرکز قابلیت برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت را دارد.

وی از تدوین آیین‌نامه کشوری طرح تانا در پارک علم و فناوری استان خبر داد و تصریح کرد: تمرکز در این مرکز نوآوری بر سرمایه‌های انسانی است که بزرگ‌ترین سرمایه استان منابع انسانی خلاق و مستعد هستند.

طراحی الگویی جدید در اکوسیستم فناوری مبتنی بر هویت و استعدادهای فرهنگی و منطقه ای

در ادامه این آیین سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن تقدیر از تلاش‌های مشترک استانداری استان و پارک علم و فناوری در راه‌اندازی مرکز نوآوری آزادگان یاسوج گفت: زیست‌بوم فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد جوان است و وجه تمایز خاصی با سایر اکوسیستم‌ها دارد. دکتر رضایی فر تصریح کرد: این وجه تمایز به توانمندی‌ها و هویت فرهنگی این منطقه برمی‌گردد.

 وی اذعان داشت: ظرفیت‌های طبیعی استان با رویکردهای فرهنگی ویژه می‌تواند به جزء جدیدی در اکوسیستم فناوری کشور تبدیل شود.

 دکتر رضایی فر خواستار تعریف هویت فناورانه منطقه مبتنی بر توسعه پایدار و متوازن زیست‌محیطی شد. وی خاطرنشان ساخت: اداره کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه ای جدید و مدون مبتنی بر نیازهای فناورانه استان تدوین نمایند.

دکتر رضایی فر اظهار داشت: الزاماً قرار نیست از سایر اکوسیستم‌ها کپی برداری شود و الگویی جدید برای حوزه فناوری استان مبتنی بر ظرفیت‌های بومی و فرهنگی تدوین شود. وی اضافه کرد: قرار دادن محور توسعه براساس هویت‌های فرهنگی و توان‌مندی‌های منطقه نیازمند کار فکری و پشتیبانی فرهنگی است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به تدوین قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در سال گذشته اذعان داشت: در ادامه سیاست‌ها و مأموریت‌های وزارت علوم در راستای بیانات مقام معظم رهبری این آیین‌نامه‌ها و قوانین تدوین شد که ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های ویژه‌ای در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری دارند.

 وی به فعالان این زیست‌بوم توصیه کرد این مجموعه قوانین در اولویت کار پارک و دستگاه های اجرایی قرار گیرد.دکتر رضایی فر همچنین حمایت‌های مالیاتی مندرج در ماده 11قانون جهش دانش بنیان را یادآور شد و خواستار بهره‌برداری بهتر از این قانون شد. وی در پایان سخنان خویش به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک مجموعه دانشگاهی استان، پارک علم و فناوری استان، معاونت فناوری و سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه اثرات مثبتی در رفع مشکلات اقتصادی حوزه فناوری داشته باشد.

روز سرنوشت ساز تاریخ فناوری استان

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سخنان کوتاهی امروز را روز سرنوشت‌ساز در تاریخ شفاهی فناوری و نوآوری استان دانست.

 دکتر زمانیان با اشاره به جلسه پربار و اثربخش با استاندار استان اظهار داشت: مسئله فناوری استان وارد فاز جدیدی شده‌است که به‌زودی ثمرات آن مشخص خواهد شد.

جهش اقتصادی استان

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز دیگر سخنران این آیین بود. دکتر سید احسان عسکری با اعلام این مطلب که برنامه‌ریزی توسعه استان بر اساس آمایش سرزمین در حال پیگیری است، گفت: استان در آستانه یک جهش بزرگ است و ظرف سه سال آینده این استان با چهار پله ارتقا در شاخص‌های توسعه نسبت‌به استان‌های هم‌جوار جهش قابل‌توجهی خواهد داشت.

 وی اضافه کرد: این استان یک عقب‌ماندگی تاریخی دارد که بسیاری از شاخص‌های ضعیف مربوط به جوان بودن استان نسبت‌به سایر استان‌ها است.

 دکتر عسکری اذعان داشت: سیاست ملی و استانی حمایت از پارک علم و فناوری است و رئیس پارک علم و فناوری استان نیز انسان فعال و پیگیری است .

معاون اقتصادی استاندار خطاب به رئیس سازمان مدیریت گفت: سازمان مدیریت در تصمیم های خود نسبت ‌به ده درصد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تفسیر درستی نداشته است که لازم است تفسیرهای قبلی اصلاح شود و با اهداف وزارت علوم و پارک علم و فناوری استان هماهنگ باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری، نفت و گاز و گیاهان دارویی خواستار فعال شدن حوزه فناوری در این بخش ها شد.

 دکتر عسکری قول داد هر سه ماه یک‌بار با فناوران استان دیدار داشته باشد.

استعداد تبدیل به قطب منطقه ای فناوری اطلاعات

 دکتر جهانگیر شاهینی سخنران پایانی این آیین بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: پس‌از انتخاب دکتر زلفی‌گل به‌عنوان وزیر علوم به او گفتم اگر می‌خواهی سربلند و پیروز در مسئولیت انجام‌وظیفه کنی، دست بر زانوی شرکت‌های دانش بنیان بگذار.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان توسعه پایدار را مدیون فعالیت‌ها و تولید پایدار دانست و اذعان داشت: تولید پایدار از حرکت‌های علمی و ایده‌ها و ایده پردازها منشا می‌گیرد.

دکتر شاهینی تصریح کرد: در مدل سیاست‌گذاری علم و فناوری باید همه بازیگران این عرصه دیده شوند.

وی استعدادهای انسانی، طبیعی و استعدادهایی که میتوانند استان را به قطب های منطقه ای تبدیل کنند را فراموش شده دانست و اضافه کرد: این استان استعداد تبدیل شدن به قطب فناوری اطلاعات منطقه را دارد .

دکتر شاهینی خاطر نشان ساخت: پروژه‌هایی که در سال جدید تعریف کرده‌ایم براساس حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است. وی در پایان از همه شرکت های دانش بنیان خواست تا در پروژه‌ها همراه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باشند.



مرکز نوآوری آزادگان (83.35 مگابایت)