به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد، کارگاه آشنایی با امور مالیاتی ویژه شرکت های فناور و دانش بنیان، با تدریس دکتر پرهام جعفری (مدیر امور مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان) و با حضور بیش از 30 فناور، روز شنبه 30 تیرماه 1403 از ساعت 12:30 الی 14 در سالن جلسات پارک علم و فناوری برگزار شد.

موضوعات و سرفصل های این کارگاه عبارت بودند از: محورهای قانونی حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان در امور مالیاتی (به ویژه قانون جهش تولید دانش بنیان)؛ زمینه ها و فرایند معافیت های مالیاتی شرکت های عضو پارک علم و فناوری؛ تکالیف قانونی لازم برای اعمال معافیت های مالیاتی؛ زمانبندی و نحوه تکمیل و ارسال اظهارنامه های مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده؛ فرایند ثبت مدارک در سامانه مودیان مالیاتی؛ نحوه انجام پلمپ دفاتر مالیاتی؛ فرایند اعمال معافیت مالیات بر حقوق کارکنان شرکت های فناور و دانش بنیان؛ اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه؛ فرایند بخشودگی بدهی های مالیاتی شرکت ها؛ و فرایند ارتباطی میان شرکت ها، پارک و اداره امور مالیاتی برای انجام معافیت ها.

در ابتدای کارگاه، حسین خلیلی (دبیر کارگاه و دستیار رئیس پارک در امور موسسات) ضمن اشاره به نشست همکاری میان پارک و اداره کل امور مالیاتی استان و توافقات به عمل آمده در خصوص تسهیل و تسریع در انجام امور مالیاتی شرکت های فناور و دانش بنیان عضو پارک، به تشریح سرفصل های کارگاه و فرایند اجرایی آن پرداخت. وی از پیگیری های صورت گرفته برای شناسایی و تعیین کارگزار تخصصی امور مالیاتی برای ارائه خدمات به شرکت های عضو پارک خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی این کارگزار در پارک مستقر خواهد شد، لذا از طریق کارگزار معین، کلیه امور مالیاتی شرکت ها قابل انجام می باشد و کارگزار در تمامی مراحل مربوطه، اقدامات و پیگیری های لازم را به عمل می آورد. وی همچنین تصریح کرد طرح بسته حمایتی از شرکت ها در امور مالیاتی تدوین می شود که ضمن تسریع و تسهیل در فرایندهای مربوطه، براساس تخفیف ها و حمایت های لحاظ شده در طرح، هزینه های انجام امور مالیاتی شرکت ها به حداقل خواهد رسید.

سپس، دکتر پرهام جعفری طبق موضوعات مدنظر کارگاه به تشریح محورهای حمایتی و فرایندهای انجام معافیت های مالیاتی مربوط به شرکت های عضو پارک علم و فناوری پرداخت. وی شروط لازم برای اعمال معافیت های مالیاتی را شامل موارد ذیل تبیین داشت:

1) تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی در زمان مقرر

2) تهیه و تنظیم دفاتر کل و روزنامه (پلمپ دفاتر) در زمان مقرر

3) مکاتبه معرفی شرکت از طریق پارک به اداره مالیات.

مدیر امور اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان در خصوص شروط لازم تصریح کرد که آنچه به عنوان «معافیت» مطرح می شود در واقع «مالیات با نرخ صفر» است در «قانون مالیات مستقیم» به آن اشاره شده و لذا موضوع معافیت های مالیاتی شرکت های فناور، اعمال فرایند قانونی مربوط به بخشنامه های ذیل قانون جهش تولید دانش بنیان و نظایر آن است که طبق آن، مالیات با نرخ صفر برای شرکت های واجد شرایط لحاظ می شود. وی یادآور شد که در تنظیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد سالانه، ثبت کلیه فعالیت های مالی صورت گرفته ضروری است و اگر مواردی مربوط به درآمد و فروش لحاظ نشود به عنوان «کتمان» قلمداد شده و در نتیجه معافیتی برای شرکت خاطی لحاظ نخواهد شد. در خصوص اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیز که به صورت فصلی صورت می گیرد، ثبت و ارسال اظهارنامه در سامانه مودیان در زمان مقرر ضرورت دارد. برای لحاظ شدن معافیت های یادشده، در مکاتبه ای که از سوی پارک با اداره امور مالیاتی صورت می گیرد می بایست ضمن معرفی شرکت و مشخصات فعالیتی آن، آن دسته از محصولات و خدمات شرکت که توسط پارک به لحاظ ویژگی های فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان مورد تایید است، مشخصاً در نامه معرفی قید شود. دکتر جعفری همچنین در رابطه با معافیت مالیات بر حقوق کارکنان شرکت های عضو پارک و نیز موضوع اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، تایید و معرفی شرکت از سوی پارک را ملاک دانست، از این رو شرکت های می توانند در این مورد نیز از حمایت های مربوطه برخوردار شوند.

در ادامه کارگاه، دکتر جعفری به پرسش های فناوران در موضوعات مختلف پاسخ داد و تصریح کرد که طبق توافقات میان اداره کل امور مالیاتی و پارک، به زودی کارگاه های آموزشی و مشاوره ای به صورت مستمر در رابطه با امور مالیاتی شرکت های فناور و دانش بنیان برگزار خواهد شد. وی همچنین تعیین کارگزار معین برای انجام امور مالیاتی شرکت های عضو پارک را اقدامی مهم دانست و آمادگی اداره کل امور مالیاتی را برای همکاری و تعامل با این کارگزار برای تسریع و تسهیل در انجام خدمات مربوطه اعلام داشت.