به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در محل نمایشگاه های دائمی شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاحیه این مراسم گفت: عناصر و مولفه های بسیاری در پیشرفت جوامع تاثیر دارد که یکی از مهمترین مولفه ها که به عنوان عامل اصلی پیشرفت محسوب می شود، تولید دانش است.

دکتر احمدی با بیان اینکه رشد تولید دانش، بدون پژوهش نافع و تاثیر گذار امکان پذیر نیست، اذعان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با پیشرفتی که در حوزه آموزش عالی داشتیم، آثار، تولیدات و دستاوردهای علمی پژوهش محور، فضای جدیدی در کشور ایجاد کرده که قابل مقایسه با هیچ برهه ای از تاریخ کشورمان در گذشته نیست.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت ما در حوزه آموزش عالی به مفهوم اینکه ما به شرایط مطلوب دسترسی پیدا کرده ایم نیست، ادامه داد: با این وجود اگر امروزمان را با گذشته مقایسه کنیم خواهیم دید که در بسیاری از شاخص های تولید علم که ناشی از اقدامات پژوهشی است، دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم.

دکتر احمدی عنوان کرد: ما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در سایه یک پژوهش هدفمند بین تولید دانشگاه ها و نیازهای ما در یک دانشگاه مسئله محور و ماموریت گرا، پلی واقعی ایجاد نماییم.

وی نرسیدن به این هدف را وجود چند مشکل عمده دانست و ابراز داشت: یکی از این دلائل این است که ما هنوز نتوانسته ایم سهم تولید ناخالص ملی و سهم پژوهش را از بودجه ملی، متناسب با تراز نیازها در کشور تعریف کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر چند در بودجه ملی رقمی به عنوان 3 درصد از بودجه عمومی دولت لحاظ شده اما از یک سو به دلیل تنگناهای مالی دولت این رقم عملا تخصیص پیدا نمی کند و از سویی دیگر، آنچه تخصیص یافته در دیوان سالاری درون و بیرون دانشگاه ها است و به هدف نمی رسد.

 

توقف برخي از دانشگاه ها در مرحله پژوهش بنيادي

دکتر احمدی گفت: متاسفانه بیشتر دانشگاه ها در یک مرحله از پژوهش که پژوهش های بنیادی است، متوقف شده اند.

 وی یادآور شد: دانشگاهی که پویا و آینده پژوه باشد، بر خلاف جریان متداول جامعه، افق ها را می بیند و بر اساس یک فرایند آینده پژوهی، تمام توان خود را برای آینده ای که رشد و جایگاه آن در فرازهای منطقه ای و بین المللی تعریف می شود، در آن مسیر حرکت می کند.

وی عنوان کرد: ما هم اکنون در مرحله بنیادین هستیم که تازه با پارک های علم و فناوری، استارت آپ ها و با شرکت های دانش بنیان شروع کرده ایم و یک مرحله نو آوری را تجربه می کنیم.

دکتر احمدی تاکید کرد: این نوید را می دهیم که چون ورود ما به این مرحله در تمام کشور همسان بوده، بنابراین دانشگاه های استان با سایر دانشگاه های کشور تفاوتی ندارند.

وی افزود: امروزه با دسترسی به اطلاعات از طریق فضای مجازی، دانشگاهی موفق است که توان خود را به شیوه های نوین تولید علم و تجاری سازی علم هدایت کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما باید تلاش کنیم دانشگاه ها صرفا در تولید مقاله و یا کتاب متوقف نشوند بلکه با استفاده از ظرفیت های دانشمندان و نخبگان جوان به گونه ای ماموریت گرا و مسئله محور اولویت های جامعه را پیدا نموده و برای آنها راهکار ارائه دهیم.

وی هفته پژوهش را فرصت مناسبی برای خود نگری دانست و تصریح کرد: جامعه ای که به پژوهش توجه نکرده و بخشی از درآمد و توان اقتصادی خود را صرف پژوهش نمی کند، آینده پایداری نخواهد داشت.

دکتر احمدی تلنگر اول هفته پژوهش را توجه به نیازهای جامعه عنوان و تاکید کرد: همه مدیران، سرمایه گذاران بخش خصوصی و دانشگاهیان باید دست به دست هم داده و در جهت اعتلای استان و نیز کشور تلاش کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشگاه ها باید نافع بودن خود را در انطباق با نیازها و نوسازی جامعه ببینند و مسئولین و مدیران دانشگاه ها را پشتیبانی کرده و بستر را برای ایجاد استقلال و عزت دانشگاه ها فراهم نمایند.

وی خاطر نشان کرد: امید است با ظرفیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای تقویت زیر ساخت ها در حوزه آموزش عالی داشته، هفته پژوهش بستری باشد تا بتوانیم پیوند بین دانشگاه و صنعت را ایجاد نماییم.

دکتر احمدی همچنین پس از بازدید چند ساعته از نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار واحد خبر صدا وسیمای استان گفت: خوشحال هستم که نمایشگاه امسال به لحاظ کیفیت و تنوع حضور بخش های دولتی ، خصوصی و شرکت های دانش بنیان پربار تر از سال های گذشته است.

اختصاص 65 درصد غرفه های هفته پژوهش به بخش خصوصی

دبیر نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری کهگیلویه وبویراحمد گفت: همزمان با هفته پژوهش، نمایشگاه پژوهش و فناوری استان همانند ساير استان های کشور برگزار شد.

دکتر سید شمس الدین هاشمی با بیان اینکه نمایشگاه هفته پژوهش متفاوت تر از سال های گذشته در حال برگزاری است، افزود: نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی امسال به مجموعه نمایشگاه اضافه شد و هم اکنون در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار 65 درصد غرفه های نمایشگاه به بخش خصوصی اختصاص یافت، اضافه کرد: در نمایشگاه امسال  25 غرفه متعلق به دانشگاه ها و دستگاه های دولتی است و 45 غرفه نیز براي شرکت های خصوصی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: برای اولین بار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری حضور پرشوری در این نمایشگاه داشته اند.

دکتر هاشمی یادآور شد: به همت پارک علم و فناوری برای اولین بار در تاریخ برگزاری نمایشگاه، سالن محل برگزاری نمایشگاه مجهز به اینترنت نامحدود، برای غرفه داران و  بازدید کنندگان شد.

وی با اشاره به اینکه 2هزار و 800 متر مربع فضا به نمایشگاه اختصاص یافته است، اظهار داشت: برای اولین بار هزینه برگزاری نمایشگاه نظام مند و قانونمند شد، به طوری که بخشی از این هزینه توسط غرفه داران تامین شد.

دبیر نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری کهگیلویه وبویراحمد در پایان گفت: امیدواریم  این نمایشگاه به ترویج فرهنگ فناوری، نوآوری و پژوهش در استان کمک کند  و مدیران و سرمایه گذاران استان نیز در عمل به حوزه پژوهش و فناوری اعتماد کرده و مطمئن باشند که حوزه علم و فناوری در زندگی مردم نقش بسزایی خواهد داشت.

 



افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش (21.26 مگابایت)