به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر سید شمس الدین  هاشمی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آخرین استانی که پارک علم و فناوری آن ایجاد و راه اندازی شد، کهگیلویه و بویراحمد بود و در سفر ریاست محترم جمهوری به استان، قبل از تاسیس، ردیف بودجه گرفت و ساختمان اداری پارک خریداری شد.

وی اظهارکرد: پارک علم و فناوری  استان که در سال ۸۵ مصوب شده بود، در سال ۹۶ ردیف بودجه گرفت و موافقت اصولی را اخذ نمود  و در سال ۹۷ نیز در ساختمان ملکی مستقر شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مصوبه ای که معطل مانده و از سوی دانشگاه پیام نور استان تا کنون عملی نشده است، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیئت امنا دانشگاه پیام نور کشور، قرار بود که سوله و سایت ورزشی این دانشگاه جهت استقرار شرکت های فناور و واحدهای رشد در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار گیرد که تاکنون این مصوبه عملی نشده است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: هم اکنون ۱۳ واحد فناور و سه شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری این استان مستقر هستند که واحدهای فناور توانسته اند تا کنون ۷۰ فرصت شغلی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: همچنین دو مرکز رشد زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان در شهرهای یاسوج و گچساران راه اندازی شده و فعالیت دارند که با همکاری رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی، مرکز رشد گچساران ردیف بودجه جداگانه گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حمایت از شرکت های فناور و با بیان اینکه حمایت های پارک علم و فناوری در زمینه های مختلف از جمله استقرار در پارک، مشاوره حقوقی و بازار یابی است، اظهار داشت: علاوه بر این حمایت ها به این شرکت ها کمکهایی مالی خواهیم کرد که بخشی از آن بلاعوض خواهد بود.

وی در خصوص اعطای تسهیلات بانکی افزود: تسهیلات بانکی تا سقف ۷۰ میلیون تومان، بدون سود و با دوره تنفس و بازپرداخت سه ساله به شرکت های رشد پرداخت می شود و همچنین به هر شرکت مستقر در پارک علم و فناوری ، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات که باید در بازه زمانی یک ساله برگشت داده شود، پرداخت می شود.

دکتر هاشمی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان مشمول معافیت های مالیاتی، گمرکی و عوارض شهرداری می شوند.

 

فرهنگ سازی در حوزه فناوری مساله ای جدی است

دکتر سید شمس الدین هاشمی اظهار داشت: هدف پارک علم و فناوری بالغ کردن شرکت‌های کوچک و فکرهای بزرگ است که زنجیرهٔ ایده تا بازار را ایجاد کنند.

وی  افزود: واگذاری اراضی صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقداماتی است که برای بسیاری از استان‌ها مؤثر بوده است. قطعه زمینی باارزش اندک خریداری می‌شود و این زمین پس از تفکیک، در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد که شهرک فناوری زیبایی ایجاد می‌شود و به‌عنوان پیشانی استان ، ارزش و جایگاهی برای استان و پارک علم و فناوری خواهد شد.

دکتر هاشمی تاکید کرد: دغدغه اصلی بنده فرهنگ‌سازی حوزه فناوری و نوآوری است و مدیران نه در حرف، بلکه در عمل باید اعتقاد پیدا کنند که محصولات پژوهشی و فناوری می‌تواند در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

 رییس پارک علم و فناوری در این خصوص به ذکر مصادیقی پرداخت و اظهار داشت: شرکت نصب پنل‌های نگه ‌دارنده نیروگاه‌های خورشیدی در پارک علم و فناوری استان مستقر است که متأسفانه ادارات و دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های دیگر و شرکت‌های غیر فنی درخواست نصب پنل خورشیدی می‌کنند اما از شرکت هم استانی درخواست نمی‌کنند. وی گفت: ازنظر قانون، شرکت‌های دولتی موظف هستند که در شرایط مساوی با شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری قرارداد داشته باشند و حتی یک ضریب هم در مناقصات اعمال میگردد.

 دکتر هاشمی با اشاره به خرید ساختمان ملکی پارک استان که مساله ای حائز اهمیت است اضافه کرد: ساختمان پارک علم و فناوری استان دارای حدود هزار و 135 مترمربع زیربنای است و حدود یک میلیارد و 970 میلیون تومان خریداری شد.

حضور خیرین در عرصه فناوری

دکتر هاشمی حضور خیرین در مساله حمایت از پارک و فناوران را مهم دانست و گفت: دغدغه جدی بنده این بود که پارک علم و فناوری و حوزه فناوری، سیاسی نشود، به‌اندازه کافی فرهنگ، آموزش و پژوهش سیاسی شده است و امیدوارم در حوزه فناوری با فرهنگ سازی و تمرکز بر اهداف اصلی، به موفقیت های بزرگتری دست یابیم.

وی با بیان اینکه تیم مدیریتی پارک علم و فناوری استان از هیچ تلاشی برای رشد و توسعه علمی در استان دریغ نمی کند، تصریح کرد: اجازه سیاسی کردن فضای پارک را به کسی نمی دهم.

دکتر هاشمی با ذکر این مطلب که هدف پارک علم و فناوری تشکیل و تکمیل زنجیره  ایده تا بازار است،گفت: حلقه‌های مفقوده ای بین علم و تکنولوژی و بین دانشگاه و صنعت وجود دارد که پارک علم و فناوری قرار است از طریق تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی ، به افزایش دانش در جامعه کمک کند و همچنین می‌تواند یک تلفیق بین تحقیقات دانشگاهی و ثروت در جامعه ایجاد کند.

تحقق رویای احداث پارک در استان

وی همچنین به نقش موثر رسانه ها در تحقق رویای احداث پارک علم و فناوری در استان اشاره کرد و گفت: ایجاد پارک علم و فناوری در استان سال ها مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته بود ولی دغدغه مندی خبرنگاران در این راستا قابل تقدیر است.

رییس پارک علم و فناوری استان گفت: حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، گیاهان دارویی، گردشگری، توریسم، صنایع دستی و فناوری اطلاعات و ارتباطات از محورهای فعالیت پارک علم و فناوری در استان است.

 وی بر  اهمیت پیوند علم و صنعت تاکید کرد و گفت: عدم اطلاعات در حوزه تکنولوژی، ضعف بازاریابی و ناتوانی در تجاری سازی محصولات از جمله مشکلات واحدهای راکد در استان است که ایجاد زمینه پیوند صنعت و دانشگاه و رفع این مشکلات از جمله اهداف پیش روی پارک علم و فناوری است.

 دکتر هاشمی تصریح کرد: مشاوره مدیریتی، مالی و حقوقی و برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد.

 وی با تاکید بر حمایت و هدایت شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: در حال حاضر مرکز رشد جامع در مرکز استان و شهرستان گچساران  فعال شده و تمام تلاش خود را برای خروجی مناسب در این راستا به کار می گیریم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان اضافه کرد: مسابقه "ایده شو" در آینده نزدیک در دانشگاههای علوم پزشکی و آزاد یاسوج برگزار خواهد شد، زیرا معتقدیم از این مسابقات ایده های خوبی بیرون می آید.

پس از برگزاری این نشست ، خبرنگاران از شرکت های مستقر در پارک و دستاوردهای علمی فناوران دیدن کردند.

گفتنی است با حضور " دکتر سید احسان شاه قاسمی" (( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)) ، کارگاه آموزشی " رسانه و فناوری" در محل سالن کنفرانس پارک علم و فناوری استان برگزار شد.