به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دکتر احمدی روز چهارشنبه در نشست تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان در یاسوج اظهار داشت: هیچ ملتی قله های عزت، افتخار و خودباوری را بدون کمک پژوهش طی نکرده است.

وی افزود: هفته پژوهش یک ساز و کار نمادین است که به کمک آن می توان گذشته و حال را با یک نگاه آینده پژوهانه در مسیر حرکت به سمت جلو تبیین کرد.

دکتر احمدی بیان کرد: شاید پیشرفت در عرصه های سخت افزاری مانند احداث راه ها و کشاورزی در هر حالتی پذیرفته شود اما تولید علم، دانش و فناوری جزو افتخارات تمدن بزرگ انقلاب است.

وی عنوان کرد: برخی افراد دستاوردهای انقلاب را محدود به امور عمرانی و زیرساخت ها می دانند که همین پیشرفت ها نیز اتفاقات کوچکی نیستند.

دکتر احمدی ابراز داشت: در اول انقلاب فقط 20 درصد از نیازهای غذایی در داخل تولید می شد و امکانات کشور جوابگوی جمعیت 36 میلیونی نبود ولی هم اکنون 90 درصد محتوای سبد غذایی در داخل تولید می شود و کشور در بسیاری از محصولات استراتژیک به مرز خودکفایی رسیده است.

استاندار استان گفت: معمار بزرگ انقلاب اسلامی شعار «ما می‌توانیم» را از سطح توده ها به درون اندیشه نخبگان توسعه داد و در طول این سال ها این تفکر به دنیا اثبات شد.

وی اظهار داشت: در بخش علم و فناوری محصولات کشور فقط منحصر به ارتقای کمی، افزایش تعداد دانشمندان و مقالات پر استناد، پتنت و توسعه شرکت های دانش بنیان نیست.

دکتر احمدی بیان کرد: امروزه دنیا بیش از هر چیزی نگران رشد علمی به ویژه در زمینه های خاص مانند علوم بنیادی، فناوری نانو و هوافضا و امثال اینها که در ایران بومی سازی شده است.

وی  با اشاره به بی نیازی کشور به واردات دانش های بنیادی، عنوان کرد: برای خط تولید دانشگاه های برتر ایران در جهان توسعه یافته بازار پر تقاضایی وجود دارد.

استاندار ابراز داشت: دوران قبل از انقلاب توانایی تولید 10 متر مکعب گاز در ایران وجود نداشت هم اکنون قدرت برتر خاورمیانه در زمینه تولید میعانات گازی محسوب می شود.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه باید مشکلات در داخل حل شود گفت: رشد کنونی اروپا حاصل 300 سال رنسانس است و نباید انتظار داشت در مدت کوتاهی به همه چیز دست یافت.

وی افزود: پژوهش می‌تواند در اندیشه و باور مدیران بسیار تاثیر بگذارد و دانشگاه به عنوان رسالت خود باید این قضیه را پیگیری کند.

دکتر احمدی با اشاره به لزوم تقویت کارگروه پژوهشی در استان اظهار داشت: در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات پژوهشی در کهگیلویه و بویراحمد دقت بیشتری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: تولید علم موتور محرکه کشور است و مهمتر از همه به کارگیری آن در راستای زندگی بهتر است.

حسن نوروزی اظهار داشت: اعتبارات پژوهشی استان در سال گذشته 6 میلیارد و 270 میلیون ریال بود.

وی افزود: در سال جاری پنج میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبارات پژوهشی استان در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه قرار گرفته است و مقدار آن با ابلاغ های جدید بیشتر خواهد شد.

نوروزی بیان کرد: 9 اولویت پژوهشی در سال جاری در استان شناسایی شده که مهم ترین آن در بخش کشاورزی و منابع آب است.

وی عنوان کرد: برای 9 اولویت پژوهشی 95 پروپوزال دریافت شد که در حال ارزیابی توسط کمیته داوران هستند.

در پایان این نشست از پژوهشگران و فناوران برتر مراکز علمی و دانشگاهی استان تجلیل شد. گفتنی است از دو شرکت کشت یاران آذر پیوند و گسترش کاربرد فناوری ازشرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان به عنوان دو فناور برتر استانی تجلیل شد.