كاشت حلزون شنوایی در کشور ، از دستاوردهای تلاش متخصصین و پزشکان ایرانی است که بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی  در كارنامه پیشرفت های حوزه سلامت کشور برجسته به نظر می رسد.

شنیدن از جمله حواس پنجگانه انسان است كه ارتباط مستقیم با درك متعالی از محیط و كیفیت زندگی دارد، بازگرداندن این حس از دست رفته به انسان به منزله بازگرداندن كیفیت به زندگی یك فرد است.

فردی كه نمی شنود، درك كاملی از دیدن، چشیدن، راه رفتن، خواب و بیدار بودن نیز ندارد، كسیكه نمی شنود اصلا دركی از حرف زدن ندارد، بنابراین حس شنوایی تاثیر مستقیم و بی واسطه در كیفیت زندگی دارد؛ تلاش برای بازگشت حس شنوایی به افراد نا شنوا با كاشت حلزون شنوایی در ایران امكان پذیر شده است.

این دستاورد علمی به دنبال سعی و تلاش متخصصان به دست آمده است و مرهون توسعه و تولید علم با رشد علوم پزشكی در سالهای بعد از انقلاب است.

به گفته متخصصان، سابقه كاشت حلزون شنوایی در جهان مربوط به 50 سال گذشته است كه این برنامه در ایران در حدود 25 سال پیش آغاز شده است .

كاشت حلزون شنوایی تنها شكل از مداخلات پزشكی است كه می ‌تواند به واسطه تحریك الكتریكی عصب، مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.

پروتز كاشت حلزونی، ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا كم شنوای عمیق را فراهم می‌كند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان، انجام یك هزار و 579 عمل كاشت موفقیت آمیز حلزون شنوایی در شیراز، ركورد كم نظیر و شاخصی برای بیان موفقیت های چشمگیر در این حوزه است.

دكتر سید بصیر هاشمی رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی شیراز در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی پارک علم و فناوری استان ، به دستاوردهای علمی ایران در این حوزه اشاره کرد  و گفت: مركز كاشت حلزون شنوایی فارس از بهمن سال 82 فعالیت خود را به عنوان چهارمین مركز ایران و سومین شهر پس از تهران، با انجام دو عمل همزمان در بیمارستان خلیلی آغاز كرد و همچنان در حال خدمت به بیماران است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه از نظر تعداد كاشت حلزون شنوایی انجام شده، دومین مركز كشور پس از تهران است، افزود: مركز كاشت حلزون شنوایی این كلانشهر در مركز آموزشی درمانی خلیلی، به عنوان تنها مركز دولتی ارائه دهنده این خدمت در جنوب كشور فعالیت دارد.

 

کاشت 140 حلزون شنوایی در یک سال

رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشكی شیراز که در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد حضور داشت اضافه کرد: سالانه 140 حلزون شنوایی برای ناشنوایان در شیراز كاشته می شود که اکثر این پروتزها وارداتی هستند و با وجود تحریم های ظالمانه و مشکلات اقتصادی، ورود شرکت های خلاق داخلی در عرصه تولید الزامی است.

دكتر هاشمی با بیان اینكه تعداد قابل توجهی از هموطنان مقیم استان های جنوبی كشور در لیست انتظار كاشت حلزون هستند اظهار داشت : تامین اعتبارات لازم از سوی سازمان های ذی ربط برای خرید تعداد بیشتر پروتز كاشت ضروری است، با تامین اعتبار می توان از زمان طلایی برای كاشت حلزون در كودكان ناشنوا تا دو سالگی بهره بیشتر گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز به كاشت یك هزار و 579 حلزون شنوایی در شیراز به عنوان دستاوردی بزرگ اشاره كرد و گفت: مركز كاشت حلزون شیراز به عنوان یكی از مراكز بزرگ و فعال این عرصه در كشور، فعالیت می كند.

رئیس شورای عالی كاشت حلزون كشور اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مباحث مرتبط با اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت و توان استعدادهای ایرانی، ورود پارک های علم و فناوری به عرصه تولید پروتزهای کمک شنوایی کمک شایانی به عدم خروج ارز از کشور خواهد کرد

 

هزینه کاشت یک دستگاه حلزون

وی ضمن اشاره به هزینه بالای خرید اینگونه پروتزها ، اظهار امیدواری نمود که بتوان در داخل کشور به تکنولوژی این پروتزها دست یافت.

وی به بالا بودن هزینه پروتز مورد نیاز در عمل جراحی كاشت حلزون نیز اشاره و بیان كرد: هر دستگاه حلزون بین 12 هزار تا 14 هزار دلار قیمت دارد كه بسیارگران است لذا با هدف حمایت از خانواده ها، هزینه عمل و بیمارستان رایگان محاسبه می شود.

رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی شیراز در این نشست که با حضور معاون وزیر ارتباطات، رییس پارک علم و فناوری استان و مدیرعامل شرکت آریونت برگزار شد اظهار داشت: ورود شرکت های متخصص ایرانی به این عرصه کمک فراوانی به اقتصاد حوزه سلامت و درمان خواهد کرد و انتظار از مراکز علمی و پژوهشی هم حرکت در این مسیر است.

رئیس كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی ایران همچنین گفت: هم اكنون 11 مركز كاشت حلزون شنوایی در سطح كشور فعال و مشغول ارائه خدمت به بیماران است.

وی ادامه داد: با فعالیت 11 مركز كاشت حلزون شنوایی در سطح كشور تاكنون افزون بر 10 هزار عمل جراحی كاشت حلزون انجام شده است كه رقم بسیار خوبی است.

رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی استان فارس لزوم معرفی پیشرفتهای نوین، بررسی وضعیت كاشت حلزون شنوایی در ایران طی سالهای گذشته، انجام این اعمال جراحی دركشورهای خاورمیانه و مقایسه كارهای انجام شده مراكز فعال كشور با استانداردهای جهانی را ضروری دانست .

این پزشك متخصص گوش، حلق، بینی، گلو و جراحی سر و گردن افزود: ایران در تربیت نیروی متخصص در این حوزه از كشورهای منطقه بسیار جلوتر می باشد بنابراین یكی از مباحث آینده مورد پیگیری در كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی ایران توسعه توریسیم درمانی در این بخش است.

 

اعلام آمادگی یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد برای ساخت پروتز های مورد نیاز کاشت حلزون

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش کاربرد فناوری ( آریونت) از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با ارائه گزارشی از توانمندی های شرکت مزبور، جهت ساخت این گونه پروتزها اعلام آمادگی نمود.

در پایان این نشست، دکتر هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان ضمن تقدیر از حضور دکتر سید بصیر هاشمی و دکتر سید ستار هاشمی (معاون وزیر ارتباطات ) در جمع فناوران پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد، داشته ها و سرمایه های انسانی استان را قابل توجه دانست و تاکید کرد:با شناخت درست و جهت دهی مناسب به این ظرفیت ها میتوان نقشی تاریخی و ماندگار در توسعه کشور ایفا نمود.