مدیرکل پست کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد طرح ملی ستاپ (سکوی تجارت الکترونیکی پست) با هدف حمایت از کسب و کارها و خریدهای مجازی و اینترنتی خبر داد.

تعدادی از فناوران مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و مجازی فعال هستند با مدیر کل پست دیداری داشتند و درباره افزایش تعداد مرسوله های پستی از مبدا استان به بحث و گفتگو نشستند.

پیش از شیوع ویروس کرونا ، سالانه در ایران به ازای هر نفر ۱۲ محموله پستی جابه جا می شد که این رقم در کهگیلویه و بویراحمد ۶.۵ مرسوله بود که شیوع ویروس کرونا باعث رونق دوباره خدمات پستی در کشور و در استان  شد  آنچنان که مدیر کل پست می گوید در سه ماهه اول امسال خدمات پستی ارایه شده در استان نسبت به پارسال ۲۱ درصد و در حوزه خرید اینترنتی میزان ورود مرسولات پستی به استان ۳۷درصد رشد داشته است.

به گفته خسروی در حالی که در سال ۹۸ تنها ۱۲هزار مرسوله پستی با خرید اینترنی وارد استان شد در سه ماهه اول امسال این تعداد از ۲۳هزار مرسوله عبور کرده است و این آمار حکایت از توجه بیشتر مردم در استفاده از خدمات پستی در دوران کرونایی می کند.

با این حال افزایش چشم گیر جابجایی مرسولات پستی بیشتر در بخش مرسولات وارده به استان بود این بدان معناست که جز در مواردی که مشتری پرداخت در مقصد را انتخاب می کند درآمد ناشی از این خدمات وارد شبکه پستی کشور می شود و درآمدی برای استان محسوب نمی شود.

دلایل رکود در بخش مرسولات پستی از مبدا استان نیز نبود شرکت های اینترنتی فعال، کارخانه های تولیدی ، نبود برند های مطرح و غیره عنوان می شود.

حالا در نشست مدیرکل پست با فناوران استان همین موضوع نیز به اشتراک گذاشته شد.

خسروی در این نشست  با بیان اینکه یکی از مشکلات پرداخت هزینه در مقصد اختیار نبودن  نقدینگی  در زمان تحویل مرسوله است ،گفت: در حال حاضر پستچی ها به دستگاه های pos مخصوصی مجهز شده اند که به شبکه پستی وصل است و گیرنده می تواند با خیال آسوده هزینه مرسوله را بپردازد.

وی ادامه داد:پست  برای تبلیغات شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای مجازی نیز  ویترینی فراهم کرده است که خرید های اینترنتی از مبدا استان افزایش یابد.

خسروی یادآوری کرد در گذشته ممنوعیت ارسال محوله های مایع یکی از دلایل کم بودن ارسال از مبدا استان بود که این محدودیت برداشته شده است و امکان ارسال محصولات تولیدی و گردشگری  استان از جمله عسل نیز فراهم شده است.و با توجه به ظرفیت های استان پیش بینی می شود  شاهد افزایش مرسولات پستی از استان باشیم.

وی همچنین از راه اندازی دو اپلیکیشن ویژه پست خبر داد و گفت افراد می توانند با استفاده از این اپلیکیشن با نزدیکترین مامور پست ارتباط  بگیرند و و مرسوله خود را ارسال کنند.

خسروی تاکید کرد زیرساختهای پستی در اکثر شهرهای استان وجود دارد و مردم می توانند کسب و کارهای مجازی خود را راه اندازی کرده و برای ارسال آن به پست اعتماد کنند.

در این نشست موضوع صندوق پستی اختصاصی برای شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری نیز مورد توافق قرار گرفت.

تاکنون چهار واحد فناور مستقر در پارک نیز با ایجاد فروشگاه های اینترنتی ، امکان خرید خرید غیر حضوری و سریع را برای شهروندان فراهم کردند.

نخستین مجوز اتحادیه کسب و کارهای مجازی در استان، نیز برای  شرکت حکیم رایانه دنا از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است و این  شرکت اپلیکیشنی طراحی کرده است که مشتریان بدون خروج از خانه می توانند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند و در کمترین زمان ممکن سبد خرید خود را دریافت کنند.