صبح امروز چهارشنبه 29 فروردین 97 به میزبانی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و با حضور روسای دانشگاهها، مراکز رشد، معاونین و مدیران پژوهشی دانشگاهها و نهادهای تحقیقاتی استان نشست مشترک متولیان حوزه فناوری استان برگزار شد.

رییس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در نشست هماهنگی متولیان حوزه فناوری در راستای تقویت کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا با اشاره به ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی استان افزود: شعار سال 97 از سوی رهبر انقلاب در راستای تکمیل پکیج اقتصاد مقاومتی مطرح شد و مکمل شعار سال های گذشته بود.



شمس الدین هاشمی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف باید حتما توجه ویژه ای به اقتصاد دانش بنیان داشت اضافه کرد: اگر می خواهیم کالای ایرانی به کیفیت مطلوب برسد در ساخت آنها باید حتما از دانش فنی لازم بهره برد، یعنی باید به سمت تجاری سازی علم و فناوری رفت.

این مسئول دانشگاهی ضمن بر شمردن بعضی از وظایف نهاد های علمی و پژوهشی تشریحح کرد: باید در مسیر تقویت پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و شتاب دهنده ها حرکت کنیم و در استان به سمت نهادینه کردن فرهنگ نوآوری و فناوری شرکت کرد.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاهها در بازتعریف جدید خود از نقش تولید و توزیع اطلاعاتی خود به نقش های جدیدی رسیده اند و وظیفه دارند در مسیر تبدیل علم به تکنولوژی حرکت کنند، گفت: باید از یافته های پژوهشی برای تولید ثروت استفاده کرد که این موضوع نمونه های دانشگاهی متعددی در سطح دنیا دارد مثل دانشگاه استنفورد که اقتصاد دهم دنیاست و نمونه های دیگری نیز وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان بخشی از آمارهای دانشگاهی اضافه کرد: با وجود 31 واحد دانشگاهی، 741 عضو هیات علمی، 31000 دانشجو، یک برگزیده فناوری کشور از میان 5 برگزیده، 60 واحد فناور و 6 مرکز رشد همچنان در حوزه ورود به عرصه شرکت دانش بنیان راه درازی در پیش داریم و از میان 3200 شرکت دانش بنیان تنها 4 شرکت دانش بنیان در استان داریم و این تعداد از 1 درصد آماری ما فاصله زیادی دارد.

هاشمی با اشاره به راه اندازی و فعال سازی سایت اطلاع رسانی  پارک علم و فناوری اضافه کرد: ساختمانی به مساحت هزار و 200 متر مربع برای پارک خریداری شده است و زمین مناسبی برای بکارگیری شرکت های دانش بنیان مهیا شده است.

رییس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز خوشحالی از اینکه 2 شرکت دانش بنیان استان از تحقیقات دانشگاهی سربرآورده اند اشاره داشت: بستر ها در پارک علم و فناوری در حوزه های تخصصی برای همکاری و زمینه سازی ورود پژوهش های دانشگاهی به عرصه تکنولوژی و اقفتصاد مهیاست و آمادگی همکاری با همه پژوهشگران دانشگاهی را داریم.

سرپرست دانشگاه یاسوج در ادامه این نشست نیز گفت: همکاری دو طرفه دانشگاه و پارک علم و فناوری موجب توسعه بیشتر استان خواهد شد.

احمد عریان با اشاره به فرصت ارزشمند حضور تصمیم گیران دانشگاهی و متولیان حوزه فناوری افزود: یافتن و تقویت نقاط مشترک همکاری مسیر توسعه همه جانبه استان را هموارتر خواهد نمود.

وی اظهار داشت: سرنوشت دانشگاهها جدای از سرنوشت پارک علم و فناوری نیست و مزیت‌های نسبی استان باید بیش از گذشته در اولویت کارهای پژوهشی قرار گیرد.

دکتر عریان استفاده از مشاوران دانشگاهی در سازمان ها و ادارات، استفاده از پایان نامه‌های دانشجویی و حضور متخصصین دانشگاهی در بطن مشکلات استان را خواستار شد و اضافه کرد: اگر اقتصاد کشوری آسیایی همچون کره جنوبی بدون داشتن منابع طبیعی و مخازن نفت و گاز اقتصاد پنجم دنیاست بخاطر توجه به سرمایه‌های انسانی و اهمیت دادن به اقتصاد دانش بنیان و مراکز رشد و فناوری است.

سرپرست دانشگاه یاسوج گفت: برای رسیدن به جایگاه شایسته درکشور باید ذهنیت مدیران نسبت به دانشگاه عوض شود و دانشگاه را به معنای واقعی مبدا تحول بدانیم.

دکتر عریان در پایان سخنان خویش اظهار داشت: همه دانشگاههای استان یک ید واحد هستند و علیرغم نبود زیرساخت های مناسب بایستی این عقب ماندگی ها را جبران نماییم.

 رئیس بنیاد نخبگان استان نیز در ادامه این نشست با برشمردن مهمترین چالش های پیش روی حوزه فناوری استان گفت: ضعف محیط های داخلی مراکز و بیرونی مرتبط با حوزه دانش بنیان و همچنین نداشتن ارتباط منظم بین فعالان حوزه فناوری، بنیاد نخبگان، مراکز رشد و پارک علم و فناوری از مهمترین مشکلات پیش روی این حوزه است که باید اصلاح و بازنگری شود.
اکوانی افزود: این بنیاد آمادگی دارد مخترعان، دانش آموختگان و نخبگان استان را شناسایی و از آنها حمایت کند.